Österman: Voi Nightwish-parka, minkä teit

Ville Juurikkala

BLOGI   Onko Nightwishin hyökkäyksellä faniaan kohtaan enemmän negatiivisia kuin positiivisia seurauksia?

– Hyvät taiteilijat kopioivat, loistavat taiteilijat varastavat, kuului legendaarisen taidemaalarin Pablo Picasson (18811973) lausahdus aikoinaan.

Tuo sanonta tuli jossain vaiheessa mieleeni, kun aloin pohtia Nightwishin itkupotkuraivareita erään fanin vuodettua näytteen Nightwishin tulevalta levyltä verkkoon ennen aikojaan.


Koska Nightwish on julkisuudessa näyttäytynyt yhtyeenä, jolla on ollut tapana kääntää negatiiviset tapahtumat voitokseen herää kysymys, olisiko tässäkin tapauksessa voitu menetellä samoin?


Kohu lähti liikkeelle, kun Nightwishin tuore hollantilainen solisti Floor Jansen lisäsi viime viikon perjantaina 6. helmikuuta 2015 Instagramiin kuvan, jossa hänen peukalonsa näytti alaspäin.

– Kuka oli se epäkunnioittava "fani", joka laittoi singlemme verkkoon ennen aikojaan? Me työskentelemme NIIN lujaa luodaksemme jotain korkealaatuista ja erityistä! Ja sinusta on oikein varastaa se? Rakkaat OIKEAT fanit: tämä versio Èlan-singlestämme EI ole virallinen eikä kuulosta lainkaan aidolta asialta! Odottakaa ensi viikolla julkaistavaa virallista versiota, Jansen messusi kuvatekstissä.

Nightwishin manageri Ewo Pohjola kommentoi tapausta Yle Uutisille sähköpostitse näin.

– Kyseessä on joku kännykällä nauhoitettu, huonolaatuinen radio edit ilmeisesti. Aina löytyy ihmisiä, jotka haluavat aiheuttaa toisille vahinkoa, Pohjola viestitti.

On turvallista olettaa, että kyseinen tallenne on taltioitu salaa jossakin toimittajille järjestetyssä ennakkokuuntelutilaisuudessa.

Voi miten järkyttävä ja kammottava onnettomuus!

Asia ei kuitenkaan jäänyt tähän, vaan Nightwish julkisti vain muutamaa tuntia myöhemmin vuotajan henkilöllisyyden Facebook-sivuillaan, varustaen viestinsä alustuksella "Ihmiset, ei näin".

Ottaen huomioon, että kyseinen Èlan-laulu vuodettiin vain viikkoa ennen singlen virallista ilmestymispäivää, tuntuu Nightwishin reaktio yliampuvalta.

Koska Nightwish on julkisuudessa näyttäytynyt yhtyeenä, jolla on ollut tapana kääntää negatiiviset tapahtumat voitokseen herää kysymys, olisiko tässäkin tapauksessa voitu menetellä samoin? Tehdä negatiivisesta jotain positiivista?

Mallia olisi voitu ottaa vaikka amerikkalaisesta asennemetalliyhtyeestä Machine Head, joka nokkamies, laulaja-kitaristi Robb Flynn viestitti The General Journals -blogissaan torstaina 25. syyskuuta 2014 faneilleen, kuinka yhtyeen tulevan Bloodstone & Diamonds -albumin esikoissingle Now We Die oli vuotanut vahingossa myyntiin Brittien Itunes-verkkopalveluun kolme viikkoa ennen kappaleen virallista julkaisua ja sitä kautta Youtube-verkkopalveluun.

– Uskomatonta. Olemme RAIVOISSAMME. [...] Joka tapauksessa tätä vastaan on turha taistella. Asiat etenevät internetissä valon nopeudella ja tiedättekö mitä? Se on hyvä juttu. [...] Ja me olemme päättäneet ottaa askeleen pidemmälle. Olemme päättäneet ladata kaksi uutta lauluamme Youtube-kanavallemme jokaiselle, joka haluaa kuulla uutta musiikkiamme ilmaiseksi, Flynn kirjoitti.

– Ja jos pidätte biiseistä, haluamme teidän JAKAVAN NE! Painotimme erityisesti jakelijallemme, että älkää ottako alas Youtube-fanikanavia, jotka jakavat Now We Dieta. Jakakaa viestiä omissa Youtube-kanavissanne, postatkaa linkkiä ystävienne Facebook-sivuille ja -virtaan, tehkää omia tribuuttisivuja, tehkää omia lyriikkavideoita, tehkää parodiavideoita ja postatkaa omia kitara- sekä lauluvideoita biisistä. [...] Emme malta odottaa, jotta pääsemme jakamaan koko levyn kanssanne.

Nightwishin tulevan levyn julkaisun pitäisi olla juhlava hetki ja tilaisuus. Sen sijaan yhtye sotkeutui naurettavaan vuotojupakkaan vain viikkoa ennen uuden singlensä julkaisua, tehden itsestään pikkusieluisen nipottajan.
 

Nightwishin tulevan levyn julkaisun pitäisi olla juhlava hetki ja tilaisuus. Sen sijaan yhtye sotkeutui naurettavaan vuotojupakkaan vain viikkoa ennen uuden singlensä julkaisua, tehden itsestään pikkusieluisen nipottajan.

Tästä jupakasta tulee mieleen se reilun parin vuoden takainen "Chisugate", jossa Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus TTVK ry vaati 10-vuotiaan tytön isältä 600 euroa siitä hyvästä, kun tytär oli epähuomiossa ladannut Chisun uuden levyn ns. Torrent-palvelusta ja jakanut levyä verkossa eteenpäin tietämättään.

Verkossa on ehditty jakaa jos jonkinlaisia tuomioita Nightwishin Élan-laulun vuotajalle, lievimmissä tapauksissa vuotajalle vaaditaan vain potkuja työstään.

Näin mukavissa merkeissä käynnistyi Nightwishin 27. maaliskuuta 2015 julkaistavan kahdeksannen pitkäsoiton Endless Forms Most Beautifulin markkinointi.

Vielä viime joulukuussa Nightwishin sielu ja sydän, kosketinsoittaja ja lauluntekijä Tuomas Holopainen puhui näin kauniisti ja juhlallisesti yhtyeensä tulevasta singlestä.

– Élanin pinnan alla oleva teema ei ole mitään sen vähempää kuin elämän tarkoitus, mikä voi olla jotakin erilaista meille kaikille. On tärkeää antautua satunnaiselle "vapaalle pudotukselle" eikä pelätä harvemmin kuljettua tietä. Élan on fantastinen maistiainen tulevalle albumille, tarjoten hieman makua, mutta paljastaen lopulta hyvin vähän tulevasta majesteetillisesta matkasta...

Vapaasta pudotuksesta ei ollut viime viikolla enää tietoakaan, kun Holopainen selvensi myöhemmin tuntojaan Nightwishin virallisilla Facebook-sivuilla.

– Albumin vuotaminen verkkoon ennen aikojaan, tai pelkästään yhden biisin, on valtava isku uuden albumin odotuksen mysteerille. Olemme tarkoituksellisesti kasvattaneet uudesta levystä erityistä tapausta, (toivottavasti) väkevää yllätystä. Facebook-sivuille lisätyt viestit olivat rehellisiä reaktioita pettymykseen, jonka kyseisen yllätyksen pilaaminen aiheutti. Väitteet joiden mukaan bändi tai levy-yhtiö olisivat tahallisesti vuotaneet kappaleen verkkoon, eivät ole totta. Tärkein asia on musiikki ja sen vaikutus ihmisiin, Holopainen vuodatti.

Olisiko Nightwishin sittenkin kannattanut turvautua Machine Headin taktiikkaan ja ottaa kaikki irti vuodosta ilon kautta?

No, nyt se on jo liian myöhäistä, vahinko on jo tapahtunut – olkoonkin, että kuluttajien huomio on yritetty kääntää tökeröllä silmänkääntötempulla pois ikävästä aiheesta joulukuuksi buukattuun Lontoon-keikkaan.

Vuosituhannen vaihteessa amerikkalainen verkkopalvelu Napster mullisti globaalin musiikkijakelun. Yhtäkkiä kaikkien palvelua käyttävien musiikkikirjastot olivat toisten käyttäjien käytettävissä maailmanlaajuisesti vain parilla klikkauksella.

Metallican rumpali Lars Ulrich hyökkäsi rajusti palvelua ja sen johtohahmoa Sean Parkeria vastaan, jonka seurauksena palvelu ajettiin lopulta alas kansainvälisen musiikkiteollisuuden johdolla.

Kelataan 15 vuotta eteenpäin, niin samainen Parker ansaitsee miljoonia tiedostojakelupalvelu Spotifyn osakkeenomistajana ja sen hallituksen jäsenenä sekä kansainvälisen musiikkiteollisuuden lellikkinä samalla, kun Metallicakin on antanut musiikkinsa Spotify-verkkopalvelun jaettavaksi.

Kuten sanottu, hyvät taiteilijat kopioivat, loistavat taiteilijat varastavat. Sean Parkerin muodonmuutos musiikkiteollisuuden vihatuimmasta miehestä rakastetuksi kultapojuksi on puhdasta taidetta.

Voi tätä elämän ironiaa!

Vaikka ajat muuttuvat ja maailma muuttuu, niin musiikki jää. Jos Tuomas Holopainen haluaa välttää moiset vuodot vastaisuudessa, ei hänen kannata luoda uutta musiikkia julkiseen levitykseen tai järjestää levyn ennakkokuuntelutilaisuuksia markkinoidakseen tulevaa tuotettaan.

Tai sitten hänen kannattaa pyytää konsulttiapua Robb Flynniltä tulevat mediakatastrofit välttääkseen.

Holopaisen on syytä herätä Ruususen unestaan ja hyväksyä, että vaikka hän kuinka haluaisi pitää kaikki langat omissa käsissään, ei se tule koskaan olemaan täysin mahdollista – siitä pitävät huolen ne maapallon reilut 7 miljardia muuta asukasta.

Ja sehän tässä elämän suunnittelemattomuudessa on niin hienoa.

Tai kuten Picasso toisessa yhteydessä lausui:

– En usko onnettomuuksiin. Historiassa on vain kohtaamisia. Ei ole olemassa onnettomuuksia.

Holopaisen sanoja lainaten, on tärkeää antautua satunnaiselle vapaalle pudotukselle eikä pelätä harvemmin kuljettua tietä.

Nalle Österman
Kirjoittaja haastatteli Tuomas Holopaista viimeksi 1990- ja 2000-luvun taitteessa Suosikki-lehteen.

Lisää aiheesta

Österman: Hyvä artisti, tapa itsesiArvio: Mestarin ja kisällin yhteistyö toimii Melrosen uudella albumillaArvio: 30-vuotias CMX teki uransa parhaan levynAmerikkalainen punklegenda mainostaa Pertti Kurikan Nimipäiviä
Written by:

Nalle Österman

Ota yhteyttä

Helsingin Uutiset - puheenaiheet

Iltamakasiini Twitterissa