Juhani Merimaa: ”Näin musiikkibisneksessä pärjätään”

Helsinkiläiset musiikkivaikuttajat Juhani ja Mirva Merimaa ovat usein nähty kaksikko alan verkostoitumistapahtumissa, kuten tässä Seinäjoen Mars-festivaaleilla helmikuussa 2015.

Nalle Österman

MUSABISNES Tavastian ja Ruisrockin pomo ei kärsi musiikkiteollisuuden murroksesta, vaan porskuttaa vuodesta toiseen.

Siellä missä Suomen musiikkiteollisuus kokoontuu, siellä on yleensä myös Juhani Merimaa, 67, Helsingin Tavastia-klubia vuodesta 1980 ja Turun Ruisrockia 2001 lähtien johtanut suomalaisen musabisneksen raudanluja ammattilainen.

Näin myös Seinäjoella 4.–8. helmikuuta, jonne noin 250 alan toimijaa kokoontui jällleen kuulemaan alan tuoreimmat kuulumiset ja tutustumaan nouseviin artisteihin – sekä verkostoitumaan.

– Tämä on intiimimpi kuin Musiikki & Media, täällä pystyy kenties paremmin keskustelemaan kollegojen kanssa, Merimaa arvioi Seinäjoen elävän musiikin yhdistyksen Selmun vuodesta 2009 järjestämää ammattilaistapahtumaa.

1989 alkaen järjestetty Musiikki & Media kokoaa syksyisin yhdeksi pitkäksi viikonlopuksi Tampereelle yli 800 alan toimijaa keskustelemaan, juhlimaan ja palkitsemaan toisensa hyvin tehdystä työstä Industry Awards -gaalassa sekä tutustumaan yli 130 esiintyvään artistiin Lost In Music -kaupunkifestivaalin puitteissa.

– Ei Mars korvaa tai vie markkinarakoa Musiikki & Medialta, mutta täydentää tarjontaa. Ihan mielenkiintoisia keskusteluja ollaan käyty lavalla sekä sen ulkopuolella, Ruisrockia johtavan Vantaan Festivaalien ja Tavastiaa luotsaavan Helsingin Rock And Roll Oy:n toimitusjohtaja kertoo.

 Esimerkiksi tänä kesänä Provinssissa isolla hinnalla esiintyvän Sam Smithin näin Reeperbahnissa jo 2013, jolloin yleisöä oli vajaa puoli salia."

Suomalaisen rockbisneksen kunnioitetuimmaksi ja arvostetuimmaksi vaikuttajaksi kuvailtu herrasmies istuu Marsin tapahtumanäyttämönä toimivan Rytmikorjaamon aulatilassa tyttärensä Mirvan, 40, kanssa. Mirva Merimaa luotsaa pääsylippuja eri tapahtumiin välittävää Tiketti Oy:tä.

Suomirockin ammattilaisia kahdessa polvessa siis.

– Täällä ohjelmaa ei ole liikaa, minkä johdosta ei tule ähkyä ja runsaudenpulaa, Tiketin toimitusjohtaja tietää.

Musiikki & Media, Mars sekä Ilosaarirockia järjestävän Joensuun Pop-muusikoiden organisoima Rokumentti ovat Suomen musiikkialan tärkeimmät verkostoitumistapahtumat.

Näiden lisäksi Merimaat ja monet muut alan keskeiset tekijät suuntaavat esimerkiksi Norjan By:Larmiin, Tanskan Spotiin, Viron Tallinn Music Weekiin, Hollannin Eurosoniciin, Saksan Berlin Music Weekiin, Frankfurt Musikmesseen ja Reeperbahn Festivaliin, Ranskan Midemiin sekä Yhdysvaltojen South By Southwestiin.

– Kyllä Eurosonicista, Reeperbahnista, By:Larmista ja Berliinistä aina muutama bändi on jäänyt mieleen. Ja kaikissa näissä on aina ollut artisteja, joista on tullut isoja tähtiä, Juhani Merimaa vakuuttaa.

Näissä kokoontumisissa haravoidaan pitkälti ne artistit, mitä suomalaiset katselevat ja kuuntelevat lähivuosina.

– Esimerkiksi tänä kesänä Provinssissa isolla hinnalla esiintyvän Sam Smithin näin Reeperbahnissa jo 2013, jolloin yleisöä oli vajaa puoli salia, Tavastian pomo muistelee.

– Tietysti siellä on paljon tapahtumia yhtä aikaa, mutta se oli erittäin vakuuttava. Näin siinä heti laajempaa yleisöpotentiaalia. Että kyllä näistä saa paljon juttuja koko ajan.

Juhani Merimaan ideana oli jo 1980-luvulla tehdä Helsingin Kampin Urho Kekkosen kadusta "rock'n roll street", jolle tulisi paljon alan toimijoita."

Musiikkibisneksen murroksesta ja alan kriisistä on puhuttu viime vuosina kyllästymiseen saakka. Kun moni toimija kitisee tai kaatuu, Merimaa sen kuin porskuttaa. Mikä on miehen salaisuus?

– Mä voin kertoa, Mirva Merimaa aloittaa.

– Se uudistuu, ei jämähdä paikalleen eikä tee samalla kaavalla. Uusia konsepteja kokeillaan ja tehdään, markkinointia unohtamatta. Viimeinen on tietty itsekehua, koska Tiketti hoitaa sitä, mutta yritetään olla ajan hermoilla myös erilaisissa markkinointikanavissa.

– Merkittävänä tekijänä pidän myös yhteisöllisyyttä, Juhani Merimaa muistuttaa.

Juhani Merimaan ideana oli jo 1980-luvulla tehdä Helsingin Kampin Urho Kekkosen kadusta "rock'n roll street", jolle tulisi paljon alan toimijoita.

– Tällöin luovuus ruokkii kaikkia osapuolia, kun käydään päivittäin lounaalla Ilveksessä tai törmätään käytävillä. Samoihin lopputuloksiin ei välttämättä yksin päästä, mies kertoo.

Nyt samasta korttelista löytyy Tiketti, Ruisrock, Tuska-festivaali, Fullsteam, Finnish Metal Events, Teosto, Music Finland, levykaupoista Levykauppa Äx ja Keltainen jäänsärkijä sekä levy-yhtiöistä Playground, Cosmos Music ja piakkoin myös Suomen suurin levy-yhtiö Warner.

– Se auttaa pysymään skarppina, jolloin monet ajatukset yhdistyvät koko ajan. Silloin ei tarvitse soittaa tai mennä mihinkään, vaan päällä on jatkuva Musiikki & Media päivittäin. Se ruokkii toimintaa, mies kehuu.

Veteraani tietää, että vanhemmiten kyky uudistua heikkenee. Tällöin on helpompi valita se tutumpi ja turvallisempi tie.

– Alan luonne on kuitenkin se, että tässä on paljon luovia ja innostavia tyyppejä läsnä, mikä on varmasti innostavampaa kuin istua Korsossa kutomassa sukkaa, mies veistelee.

– Mikä voi sekin toki olla hienoa.

Juhani Merimaa

s. 26.11.1947 Toijala

Suomalainen musiikkialan liikemies, johtanut rock-klubi Tavastiaa Helsingin Kampin Urho Kekkosen kadulla vuodesta 1980.

Johti Ankkarock-musiikkifestivaalia Vantaan Korsossa vuosina 1989-2010. On luotsannut Turun Ruisrockia vuodesta 2001.

Toimi keväällä 2014 MTV3-televisiokanavan Tähdet, tähdet -viihdeohjelman tuomarina, mutta vetäytyi finaalilähetyksestä sydänoireiden vuoksi.

Hänen valokuvansa koristaa Leevi And The Leavingsin 1981 ilmestynyttä kakkoslevyä Mies joka toi rock ’n’ rollin Suomeen.

On opiskellut matematiikkaa ja on luonnontieteiden kandidaatti.

Lisää aiheesta

”Suomessa ajatellaan, ettei tänne kannata järjestää mitään, koska maa on niin syrjässä”Österman: Voi Nightwish-parka, minkä teitÖsterman: Hyvä artisti, tapa itsesiKonsertti: Amaranthe on muovisen kännykkäsukupolven metallituoteArvio: Mestarin ja kisällin yhteistyö toimii Melrosen uudella albumillaArvio: 30-vuotias CMX teki uransa parhaan levyn
Written by:

Nalle Österman

Ota yhteyttä

Helsingin Uutiset - puheenaiheet

Iltamakasiini Twitterissa