”Suomessa ajatellaan, ettei tänne kannata järjestää mitään, koska maa on niin syrjässä”

Jussi Vehkasalo

MUSABISNES  Jos Suomessa halutaan kansainvälistää musiikin ammattilaistapahtumia ja saada alan eliittiä paikalle, tapahtumiin on panostettava, Juhani ja Mirva Merimaa sanovat.

Monissa Euroopan maissa musiikkibisnes nähdään varteenotettavana piristysruiskeena ja elvyttäjänä taloudelle. Niin Juhani kuin Mirva Merimaa toivovat vastaavaa vipuvoimaa myös Suomeen.

Yhdeksi esimerkiksi Juhani Merimaa nostaa Hollannin valtion rahoittaman Eurosonicin.

– Siellä Hollannin valtio maksaa sinulle European Talent Exchange -ohjelman puitteissa tonnin siitä, että buukkaat sieltä yhden siellä esiintyneen muusta kuin omasta maasta lähteneen bändin tapahtumaasi. Eli jo sillä saat osallistumismaksusi takaisin, Tavastian ja Ruisrockin pomo kertoo.

Hollannin valtio maksaa tonnin siitä, että buukkaat tapahtumasta yhden siellä esiintyneen, muusta kuin omasta maastasi lähteneen bändin omaan tapahtumaasi."

Jos Suomessa halutaan kansainvälistää musiikin ammattilaistapahtumia ja saada alan eliittiä paikalle, tarvitaan kaksikon mielestä vastaavia panostuksia myös täällä. Mallia voitaisiin ottaa Slushin ja Nordic Business Forumin kaltaisista suomalaisista huipputapahtumista.

– Täällä lasketaan rimaa liian alas ihan turhaan, Juhani Merimaa toteaa.

– Suomessa ajatellaan, ettei tänne kannata järjestää mitään, koska maa on niin syrjässä. Mutta kun on tarpeeksi kunnianhimoiset tavoitteet, ei sijainnilla ole väliä, Mirva Merimaa uskoo.

Merimaat näkevät kehittämisen varaa suomalaisissa musiikkialan tapahtumissa.

– Näissä on yleensä se vaara, että kun näitä kerran vuodessa tehdään, niin kaivetaan se edellisvuoden mappi ja toistetaan samaa, Juhani Merimaa kritisoi.

– Paneelikeskustelut haluaisin muotona räjäyttää. Olisi tärkeää puhua asioista toisenlaisissa formaateissa, Mirva Merimaa lataa.

– Esimerkiksi viime Rokumentissa bändeille oli järjestetty ammattilaisraati, joissa ne saivat kiertää huoneesta toiseen keskustelemassa alan ammattilaisten – managereiden, keikkamyyjien ja markkinaihmisten – kanssa ja saada heiltä vinkkejä uransa kehittämiseen.

Juhani Merimaa kaipaa organisoidumpaa verkostoitumista.

– En näe pelkkiä paneeleja ja virallisia ohjelmallisia tilaisuuksia optimaalisina, vaan näissä tapahtumissa sosiaalisella kanssakäymisellä on keskeinen rooli – ja siksi sille pitää luoda kelpo puitteet, mies neuvoo.

Lisää aiheesta

Juhani Merimaa: ”Näin musiikkibisneksessä pärjätään”
Written by:

Nalle Österman

Ota yhteyttä

Helsingin Uutiset - puheenaiheet

Iltamakasiini Twitterissa