Sitkeä myytti elää peltipoliiseista – "Ei pidä paikkaansa"

Kuvituskuva.

Sanna Jompero / arkisto

Peltipoliiseihin liittyy yksi sitkeä myytti, tietävät poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein ja liikennepoliisi, komisario Heikki Kallio.

Heidän mukaansa ihmisten joukossa elää vahva uskomus siitä, että autoilijat jarruttavat kameratolppien edessä.

– Peltipoliiseista on ollut viime aikoina paljon puhetta. On kaikenlaista väittämää siitä, että ajetaan nopeampaa tolppien välissä ja jarrutellaan siellä, täällä ja tuolla, Pasterstein kertoo poliisin videoblogissa.

Testatakseen myytin paikkansa pitävyyttä, poliisit tekevät testin. He kävelevät Kehä I:n ylittävän sillan päälle, tarkkailevat sataa ohi ajavaa autoa ja katsovat, kuinka moni jarruttaa peltipoliisin kohdalla. 

– Ei tilanne nyt hirveän huonolta näytä, poliisit kommentoivat, kun 30 autoa on ajanut eikä yksikään ole jarruttanut peltipoliisin kohdalla.

Vasta viideskymmenes auto jarruttaa tolpan kohdalla – tosin poliisin mukaan siksi, että edessä kulki toinen auto huomattavasti hitaammin.

– Ei tässä nyt kovin dramaattista jarrutusilmiötä ole.

Poliisien mukaan lopputulos onkin selvä:

– Kolme jarrutusta, joista yksi oli selkeästi tolpan takia, he kertovat.

– Myytti ei siis pidä paikkaansa.

Pastersteinin mukaan keskustelupalstoilla törmää toistuvasti väittämään, jonka mukaan suurin osa autoilijoista jarruttaa ennen kameratolppaa. Pastersteinin mukaan näin väittävät kuuluvat "äänekkääseen 20 prosenttiin".

– He vastustavat automaattivalvontaa ja pyrkivät löytämään mitä tahansa keinoja mustamaalatakseen automaattivalvonnan, hän kiteyttää.

 

Written by:

Riikka Jokinen

Ota yhteyttä

Helsingin Uutiset - puheenaiheet

Iltamakasiini Twitterissa