MT: Autoliitto luopuisi talvinopeusrajoituksista: "Etelässä ei välttämättä ole talvea ollenkaan"

Kuvituskuva

Arkisto

 

 

 

 

 

 

 

Maaseudun Tulevaisuuden haastattelema Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen luopuisi kalenterikuukausiin sidotuista nopeusrajoituksista maanteillä.

Syynä on varsinkin Etelä-Suomen vaihteleva talvisää.

– Talvinopeusrajoitusjärjestelmä on aikansa elänyt, koska etelässä ei välttämättä ole talvea ollenkaan.

Sään mukaan vaihtuvat nopeusrajoitukset ovat mahdollisia myös liikennemerkkien digitalisoituminen myötä.

Autoliitto ei kannata myöskään toisinaan esitettyä ajatusta nopeusrajoituksien alentamiseksi kauttaaltaan.

– Nopeusrajoitusten alentaminen ei ole järkevää, koska hyvin harvoin onnettomuuksissa on syynä itse nopeus, Nieminen sanoo.

Yleisradion selvityksen mukaan eniten liikenneonnettomuuksia tapahtuu Helsingissä. Niemisen mukaan tähän on luonnollinen selitys, sillä kaupunkitaajamassa ajoneuvot ajavat lähellä toisiaan - toisin kuin haja-asutusalueilla. Suhteessa Helsingissä tapahtuu vähemmän vakavia onnettomuuksia kuin muualla Suomessa. Esimerkiksi kuolemaan johtavat onnettomuudet ovat perin harvinaisia, vaikka peltikolareita tapahtuukin paljon.

Written by:

Ota yhteyttä

Kommentit (7)

Kommentit

Tänä päivänä ei pitäisi olla vaikea järjestää kauko-ohjattavia liikennemerkkejä, joilla voitaisiin kauko-ohjatusti järjestää alempi rajoitusnopeus huonossa säässä/kelissä.

Päätien risteykseen ei myöskään pitäisi olla vaikeaa järjestää alempaa nopeusrajoitusta, jos tutka havaitsee sivutiellä liikennettä tai jalankulkua. Näissä tilanteissa sivutien liikenne on muutenkin väistämisvelvollinen.

Varsinaisen nopeusrajoitusmerkin sijaan voisi ajatella liikennemerkkiä ennen vaarallista risteystä, jossa ylimmäinen nopeusrajoitusmerkki olisi kiinteä, mutta sen alla oleva risteyksestä varoittava kolmiomerkki alkaisi vilkkua, jos pienellä sivutiellä on auto, pyöräiljä tai jalankulkuja.

koff

Kuule koff: tänä päivänä on pirun hankalaa ja haittaa tekevää järjestää ne kauko-ohjattavat merkit. Pari vuotta meni pelkästään kehä-III klaukkala välillä. Tietyötä ja nopeus- kaista rajoitusta kun kuokittiin tolpille perustuksia ja kaapeliojia.
Kun otettiin käyttöön tuki heti vauhdin pudotusta pysyvästi. Muutamia jäätävän kelin varoituksia alennetulla nopeudella, ja nekin unohtuivat pidemmäksi aikaa päälle.
Ainut positiivinen oli viimekevään kuivat aurinkoiset päivät. Muutamana päivänä noipeus oli nostettu 120km/h talvinopeusrajoitus aikana.

Eli merkit ovat kalliita, paljon haittaa asennusajoilta ja vähän hyötyjä liikenteessä,
Niillä rahoilla palkattaisiin 50 vuodeksi jatkuvana nopeuskyltin kääntelijä ja raatojen ja renkaankappaleiden kerääjä osuudelle.

Junthi

Tarviihan siihen vetää sähköt viereisestä valotolpasta, yhteydet hoituu langattomasti eli se tieto mitä näyttöpaneelille halutaan näyttää. Tolppa nyt luulis pysyvän kun porataan tolpalle
maahan reikä ja isketaan se tolppa siihen. Jos on kaide niin tolppa siihen kiinni.

Ei pitäisi olla tarvetta kaivaa kahta vuotta mutta Suomi on sellainen torveloiden maa että en ihmettele mitään..

suomilandia

Itsenäiseksi valtioksi itsensä riuhtaisseelle Virolle on kertynyt reilu kahdenkymmenen vuoden itsenäisyytensä aikana taito laittaa kiinteä liikennemerkki suosittelemaan joko esim. 48 tai vaikka tasan 70 km tunnissa, heidän ollessa näillä nopeuksilla ajavina tämän päätien green line:ssa koko matkan ajan ja toimii, vaikka joudut mahdolisesti kerran risteävältä tieltä tulleena punaisiin pysähtymäänkin.
Venäjällä sentään asiat on todellakin aivan toisin, mutta tälle teidän digitaalisaatiolle myös liikenteessä ei vedä sitten vertojaan ensimmäineenkään muu maa maailmassa... :-) - kukin toki tyylillään, vaikkei se toimisikaan ja maksaa sen ainakin kuuluu.

venäjän trolli

Satanen voisi olla maksimi nopeus myös kesällä, sillä saataisiin päästöjä alenemaan, eikä kenelläkään ole niin kiire mökille. Ainakin kulutus nosuee reilusti kun nopeus nousee satasesta sataankahteenkymppiin, samaan tahtiin nousee päästöt. Onko kukaan laskenut paljonko päästöt vähenisi?

lassepekka

Vaihtuvat nopeudet olisivat siitä kivoja, ettei nopeusrajoituskylttejä näkisi pimeässä ja pyryssä.
Se tietäisi sakkotuloja valtiolle. Ei ehkä tarvitsisi myydä kansallisomaisuutta verokoijareille.

Hiivalinna

Helsingin Uutiset - puheenaiheet

Iltamakasiini Twitterissa