Suomalaiset musiikkivaikuttajat: ”Norres puhuu pötyä!”

Juhani Merimaa ei allekirjoita arvostamansa Lasse Norreksen väitettä musiikkibisneksen muuttumisesta: – Huonoa bisnestä on tehty ennenkin ja myös tiukkapipoisuutta sekä selkäänpuukotusta on nähty.

Johanna Erjonsalo

<ingressi>MUSABISNES Juhani Merimaa, Juha Rantala ja Mirva Merimaa eivät allekirjoita väitettävä levy-yhtiöiden tosikkomaisesta puurtamisesta.</ingressi>

Muistelmansa tänä perjantaina julkaiseva pitkän linjan musiikkivaikuttaja Lasse Norres antoi maaliskuussa Ilta-Sanomille haastattelun, jossa hän totesi suomalaisen musiikkiteollisuuden muuttuneen hauskanpidosta tosikkomaiseksi puurtamiseksi kotimaisten levy-yhtiöiden siirryttyä monikansalliseen omistukseen.

Norreksen ajatukset nostivat pienen vastalauseiden myrskyn kotimaisten musiikkivaikuttajien Kuka mitä häh -keskusteluryhmässä Facebookissa.

– Itse en kyllä allekirjoita tätä yhtään, miten niin ei tunne toisiaan? Oman näkemykseni mukaan nyt tehdään yhteistyötäkin enemmän kuin aikoihin, tapahtumalippuja välittävän Tiketti-yhtiön toimitusjohtaja Mirva Merimaa vakuuttaa.

Muun muassa Kari Peitsamon, Maukka Perusjätkän ja Jaakko Tepon levyjä kustantaneen Rocket Recordsin omistaja Juha Rantala muistuttaa, kuinka 1970-luvulla oli levy-yhtiöiden keskinäisiä jakeluboikotteja.

– Vielä 1980-luvulla epäiltiin avoimesti, että tietyt merkittävät kaupat ja kauppajakelijat suosivat tiettyjä levy-yhtiöitä levyjen sisäänostoissa. Biisien lisensointi levy-yhtiöiden välillä oli todella hankalaa, Rantala muistelee.

Hän epäileekin, että aika on saattanut kullata kuunaaman muistot.

– Sen sijaan tänä päivänä levy-yhtiöiden keskinäinen yhteistyö toimii käsittääkseni hyvin ja toisia kunnioittavalla tavalla, mies vakuuttaa.

Väittäisin, että parhaat ammattilaiset ovat jopa parempia kuin ennen joka suhteessa.”

MTV3:n Tähdet tähdet -ohjelmastakin tutun Tavastia-klubin ja Ruisrock-festivaalin pääpomon Juhani Merimaan mielestä suomalainen musiikkiteollisuus ei ole juurikaan muuttunut, jos bailauksesta puhutaan.

– Naamat ovat luonnollisesti vaihtuneet, mies toteaa.

Huonoa bisnestä on tehty ennenkin ja myös tiukkapipoisuutta sekä selkäänpuukotusta on nähty.

– Silti ala tarjoaa edelleen myös hienoja ihmisiä ja hetkiä. Väittäisin, että parhaat ammattilaiset ovat jopa parempia kuin ennen joka suhteessa. Lassestakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa, pikemminkin päinvastoin, Merimaa kehuu.

Norres ei mielipiteissään kuitenkaan horju.

– Jos nyt vielä puhutaan tästä muutoksesta, niin enää ulkomaalaiset artistit eivät edes järjestä lehdistötilaisuuksia saapuessaan Suomeen. He eivät halua välttämättä tavata edes levy-yhtiönsä edustajia tai tapahtumajärjestäjiä. Heidät saatetaan mustassa turvamiesten kuplassa lavalle ja sieltä pois. He ei ole enää missään tekemisissä tavallisten ihmisten kanssa, Norres suree.

Veteraanin mukaan eräiden uudempien suomalaisten artistien kanssa alkaa olla samankaltainen tilanne.

Lue myös: Lasse Norres lataa: Rahanahneus pilasi suomalaisen musiikin

”Musiikki-Fazerin myynti on kulttuurihistoriamme suurimpia töppäyksiä!”

Kommentit

Mitenkähän nämä kolme henkilöä ovat oikeita argumentoimaan tähän dilemmaan? Miksi toimittaja ei soitellut niihin ylikansallisiin levy-yhtiöihin, joita tässä on koko ajan tarkoitettu. Ei, hän soitti jollekin keikkajärjestäjälle ja pikkulevy-yhtiön pyörittäjälle.

Anita Harmaja