Viihde

Hesburger Apulanta-elokuvan hampurilaiskohusta: "Puhuimme kampanjatuotteesta tekijöiden kanssa"

SUOMIPUNK   Apulanta-yhtyeen, Teit meistä kauniin -elokuvan tekijöiden ja Hesburgerin niukka tiedotuspolitiikka ja tiukka vaikenemispolitiikka tuovat mieleen Neuvostoliiton ajat.

Tältä näyttää Teit meistä kauniin -hampurilaisateria Hesburgerin mainosmateriaaleissa.

Hesburger

Armasta Suomenmaata on tämän viikon riepotellut raaka ja armoton ruokasota, jossa sanan säilässä ja rasvassa tiristetyissä lihakimpaleissa ei olla säästelty.

Tämän ankaran taistelun osapuolia ovat heinolalainen punkyhtye Apulanta, bändin mehukkaan tarinan valkokankaalle siirtänyt Teit meistä kauniin -elokuva sekä turkulaisen Hesburger-ketjun kampanjatuote, joka on muuttanut elokuvan lihaksi Suomen suurimman hampurilaisketjun liukuhihnoille ympäri maan.

Sota syttyi tiettävästi siitä, kun Iltamakasiini alkuviikosta viattomasti uutisoi elokuvan kampanjatuotteena myytävän kahdella naudanlihapihvillä ja pekonilla varustettua Teit meistä kauniin -triplasipulihampurilaista, vaikka samannimisen hitin kirjoittanut Apulannan laulaja-lauluntekijä Toni Wirtanen, 41, ei syö lihaa ja läskiä laisinkaan.

Sittemmin selvisi, etteivät lihavalmisteet maistu myöskään yhtyeen rumpalille Sipe Santapukille, 38, eikä elokuvan ohjaajalle Tuukka Temoselle, 41.

Eli tuolle samalle kolmikolle, joka levytti jo 1998 Teit meistä kauniin -nimisen hittikappaleen, jolla roikkui Suomen singlelistan listaykkösenä yhtäjaksoisesti kokonaista 19 viikkoa!

Iltamakasini yritti ystävällismielisesti selvittää tämän sponsoriyhteistyön eettistä dilemmaa avoimessa Facebook-keskustelussa, johon osallistuivat kaikki kyseisen laulun 1998 levyttäneet artistit – eli Wirtanen, Santapukki ja Temonen.

Eihän tällaisessa yhteistyössä ole sinänsä mitään ikävää ja väärää, päinvastoin. Onhan se vain hienoa ja upeaa, jos erilaisten avokätisten sponsoreiden turvin valkokankaalle saadaan saatettua pienen omavaraisen punkyhtyeen tarina autotallista suomirockin huipulle.

Silti ihmetystä herättää, että aikana, jolloin ruokakauppojen hyllyille ilmestyy viikoittain kasvisperäisiä lihankorvikkeita ja Apulantaa kuunnellen kasvanut sukupolvi tunnetaan vanhempia polvia eettisesti tiedostavampana, niin miksi ihmeessä lihatonta ruokavaliota noudattavan yhtyeen laulun nimissä myydään yhtäkkiä tehotuotettua kaloripommia?

Miksi Apulannan hyvä brändi halutaan yhtäkkiä yhdistää näin ristiriistaiseen tuotteeseen?"

Kun Iltamakasiini tiedusteli aiheesta haastattelua Temoselta sähköpostitse, oli yleensä niin sanavalmis mies tässä aiheessa harvinaisen vähäpuheinen.

Hei, en koe koe tarvetta kommentoida tätä asiaa, joten saat pilkata ja mollata ihan omin sanoin, kuului miehen yhden lauseen mittainen vastaus.

Keskustelu jatkui kuitenkin Facebookissa, missä Toni Wirtanen ehti jo kuitata aiheen "vittuiluksi".

Kun Iltamakasiini ihmetteli, eikö elokuvantekijöillä tai artisteilla ollut todellakaan sananvaltaa yhtyeen hitin nimeä kantavan "leffaherkun" sisältöön, joka on aikamoisessa ristiriidassa asianomaisten omiin eettisiin valintoihin nähden, meni Temoselta vati nurin lopullisesti.

Kanna sä huoli omasta ylipainosta, ohjaaja kuittasi tylysti, lopettaen samalla keskusteluun osallistumisen tähän.

Eli suomennettuna: pidä sinä vain huoli omista asioistasi, älä tule meitä neuvomaan.

Kun aihe herätti kuvallisen kerronnan mestareiden inspiraation eikä julkinen keskustelu osoittanut Wirtasen ounastelusta huolimatta hiipumisen merkkejä, tuli Apulannalle kiire lanseerata oma eettisempi tuote Suomen hampurilaismarkkinoille, ettei sen brändi tahriintuisi tämän enempää.

Näin syntyi Apulannan "tripla-hampunkrilainen", jota toistaiseksi saa ainoastaan yhtyeen omasta Apulandia-monitoimikeskuksesta Lahdesta.

Silti yhtyekin on Temosen tavoin pidättäytynyt vastaamasta jatkokysymyksiin, miltä yhtyeestä tuntuu, kun sen hittikappaleeseen yhdistetään yhtäkkiä rasvainen lihaherkku.

Niin ikään Apulannan tiedottaja Lotta Lintukangas vastasi Iltamakasiinin yhtyeelle välittämään viralliseen haastattelupyyntöön aiheesta hiljaisuudella, vaikka oli ensin luvannut "palata piakkoin aiheeseen".

Iltamakasiinissa on pohdittu läpi viikon, miksi näin mitättömän tuntuinen aihe on näin vaikea ja herkkä aihe asianomaisille.

Niin Apulanta kuin Temonenkin ovat toki kehitelleet hassunhauskoja silmänkääntötemppuja kiinnittääkseen median ja yleisön huomion muualle eettisesti kiusallisesta aiheesta, mutta se ei silti poista aiheeseen liittyvää problematiikkaa.

Eikö asianomaisilla ole ollut todellakaan mitään sananvaltaa oman nimikkotuotteensa sisältöön?

Kun asiaan ei näytä saavan kunnon vastauksia elokuvantekijältä tai artisteilta, on pakko kääntyä turkulaisen hampurilaisjätin puoleen.

Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos pyytää nopean puhelinkeskustelun aikana Iltamakasiinin kysymykset sähköpostitse, jotta voi ohjata ne oikeaan osoitteeseen.

Nopean naputteluhetken päätteeksi kysymyksiä syntyy lopulta kuusi:

1. Miten päädyitte yhteistyöhön Tuukka Temosen organisaation kanssa?

2. Mikä oli se kimmoke, joka sai Hesburgerin osallistumaan heinolalaisen punk-yhtyeen tarinasta kertovan elokuvan markkinointiin?

3. Käytiinkö Hesburgerin kampanjatuotteen luonteesta missään vaiheessa keskustelua elokuvantekijöiden kanssa?

4. Niin elokuvaohjaaja Temonen kuin Apulanta-yhtyeen Toni Wirtanen ja Sipe Santapukki ovat kasvissyöjiä. Tuliko tämä asia missään vaiheessa esille keskusteluissanne?

5. Jos tuli, miksi päädyitte silti tekemään näin lihaisan kampanjatuotteen elokuvalle? Jos ei, niin oliko muita vaihtoehtoja tarjolla vai oliko tämä ainoa vaihtoehto? Eli miten tähän vaihtoehtoon päädyttiin?

6. Millä tavoin prosessinne toimii, kun päätätte tehdä kampanjatuotteen esim. jollekin elokuvalle?

Hesburgerin vastauksia ei tarvitse odottaa kauaa, ainoastaan kolme varttia.

"Hei,

Kiitos kysymyksistä.

Päätimme ryhtyä yhteistyöhön Teit meistä kauniin -elokuvan kanssa Tuukka Temosen oltua meihin yhteydessä asiasta. Keskustelimme kampanjatuotteesta elokuvan tekijöiden kanssa. Hesburger kehitti kampanjatuotteeksi valitun Triplasipulihampurilaisen varta vasten Tein meistä kauniin -elokuvayhteistyöhön. Tuotteen kohderyhmä on elokuvan yleisö."

Mutta mitäs nämä vastaukset ovat nyt oikein olevinaan?

Vastaustensa päätteeksi Santos tiedustelee, milloin juttu on tarkoitus julkaista ja onko se mahdollista saada luettavaksi ennen julkaisua?

Itse kummeksun lähinnä sitä, miten Iltamakasiinin tarkkaan yksilöidyt kysymykset sivuutetaan tyystin yhdellä ympäripyöreällä kappaleella.

Päätän siksi soittaa Santosille tiedustellakseni, voidaanko vastauksia mahdollisesti henkilöittää johonkuhun, esimerkiksi Hesburgerin toimitusjohtajaan, vai onko vastaus syntynyt "konsernitasolla".

Olen pyytänyt ja saanut eri henkilöiltä kommentteja, jotka minä olen sitten muotoillut ja viimeistellyt vastaukseksi, Santos kertoo.

Asianomaisten niukka tiedotuspolitiikka ja tiukka vaikenemispolitiikka tuovat jotenkin mystisesti mieleen vanhan kunnon Neuvostoliiton ajat.

Kaiken tämän hampurilaisraportoinnin jälkeen on edelleenkin siis selvittämättä, miksi Apulanta-yhtye, elokuvan ohjaaja Tuukka Temonen ja Hesburger katsoivat pekonisen tuplalihaburgerin edustavan elokuvan kohderyhmää paremmin kuin tämän ajan gastronomisia trendejä mukaileva kampanjatuote?

Eikö kenellekään tullut todellakaan mieleen yhtään eettisempää vaihtoehtoa?

Me laskemme kokemuksia, emme rahaa, elokuvan tuotannosta vastaava Tuukka Temonen ja hänen Olga-näyttelijävaimonsa harmittelivat alkuviikosta lehdistötiedotteessaan.

Kaksikon mielestä Suomen elokuvateattereiden katsojalukuja mittaava Filmikamari oli laskenut heidän elokuvansa katsojamäärät alakanttiin.

Tämän harmittomasta viihdeuutisoinnista syväluotaavaksi arvokeskusteluksi muuttuneen hampurilaisjupakan puitteissa pariskunta taisi kuitenkin laskea enemmän rahaa kuin kokemuksia.

Lue lisää: Reiluako? Apulannan Toni Wirtanen ei syö lihaa – silti hänen laulunsa nimissä myydään tuplaliha-hampurilaista! (13.9.2016)

"Kanna sä huoli omasta ylipainosta" – Tuukka Temonen raivostui Apulanta-elokuvan hampurilaisyhteistyön kritiikistä (14.9.2016)

Naurutakuu! Apulanta-elokuvan Hesburger-mainoskampanjalle irvailevat kuvat leviävät verkossa – katso! (15.9.2016)

Nyt syttyi hampurilaissota! Apulanta lähti taistoon Hesburgeria vastaan – täältä tulee hampunkrilainen! (16.9.2016)

Kuvastaako tuplalihaburgeri Apulanta-yhtyeen arvomaailmaa?

Kyllä
56% (97 ääntä)
Ei
44% (76 ääntä)
Ääniä yhteensä: 173

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viihde

Uusimmat

Luetuimmat