Yhteiskunta

Miss Gay Finland 2016 -yleisövoittaja Tuuli Kamppila: "Tästä syystä transu on loukkaava termi"

YHTEISKUNTA Iltamakasiinin Nalle Österman joutui viime viikolla someraivon kohteeksi käytettyään artikkelinsa otsikossa termiä, joka koettiin loukkaavaksi.

Vuoden 2016 Miss Gay Finland -kisan kakkonen ja yleisöäänestyksen voittaja Tuuli Kamppila on myös kisan historian ensimmäinen transnainen, edustaen täten seksuaalivähemmistön lisäksi myös sukupuolivähemmistöä eli transsukupuolisia.

 

Heidi Sandborg

Kieli elää ja muuttuu. Maailmassa on paljon sanoja. Uusia syntyy joka päivä samalla, kun vanhoja kuolee. Esimerkiksi sellaisia, joita on joskus ennen vanhaan käytetty ongelmitta, mutta jotka tänä päivänä koetaan ongelmallisiksi ja loukkaaviksi.

Sellainen sana näytti kaikesta kohusta päätellen olevan Iltamakasiinin verkkosivuilla tiistaina 1. elokuuta 2017 julkaisemani artikkelin otsikossa, joka kuului seuraavasti:

"Iltamakasiini testasi, miten hevikansa suhtautuu seksuaalivähemmistöihin – transuna Tuskassa!"

Someraivo pääsi valloilleen pari päivää myöhemmin henkilökohtaisilla Facebook-sivuillani, kun varsinais-suomalainen aktivisti ja vasemmistoliiton vuoden 2015 eduskuntavaalien transsukupuolinen eduskuntavaaliehdokas Sade Kondelin ilmoitti ketjuun termin loukkaavuudesta sukupuolivähemmistöjen sekä heidän tukijoidensa silmin.

Tästä alkoi yli 400 kommentin vyöry, jossa kirjoittajanne leimattiin muun muassa paskapääksi, rasistiksi, fasistiksi sekä sortajaksi, jolta vaadittiin julkista anteeksipyyntöä loukkaavan termin käytöstä.

Tämän vaatimuksen seurauksena julkaisin lopulta viime viikon keskiviikkona 9. elokuuta 2017 blogikirjoituksen Iltamakasiinissa otsikolla "Julkinen anteeksipyyntö".

Blogikirjoituksen, joka kirvoitti lukijapalautetta sähköpostiini jo saman viikon perjantaina vuoden 2016 Miss Gay Finland -kilpailun kakkoselta ja yleisöäänestyksen voittajalta Tuuli Kamppilalta.

Kysyn artikkelisi lopussa olevasta gallupista, jossa kysyt onko transu loukkaava sana. Ylivoimainen enemmistö on äänestänyt, että se ei sitä ole. Tämä antaa kuvan, että vähemmistö on turhasta nipottajia, sillä eihän transu ole loukkaava sana.

Mutta onko kaikkien mielipide samalla viivalla jonkin sanan loukkaavuudesta? Voiko valkoihoinen päättää, onko neekeri loukkaava sana? Voiko cissukupuolinen päättää, onko transu loukkaava sana, kirjoittaja tiedustelee.

Verkon avoimesta tietosanakirjasta löytyvän määritelmän mukaan "cissukupuolinen tai cis-sukupuolinen tarkoittaa henkilöä, joka kokee sukupuoli-identiteettinsä vastaavan syntymässään määriteltyä sukupuolta."

Pyytäisin pohtimaan, mihin valoon gallupisi laittaa sukupuolivähemmistöjen edustajat, jotka kokevat sanan transu loukkaavaksi, Kamppila toteaa viestinsä lopuksi.

Koska olen jo reilun viikon ajan ehtinyt pohtia aihetta ja kysymystä myös omien suomenruotsalaisten juurieni pohjalta totean vastauksessani Kamppilalle hänen olevan aivan oikeassa, enemmistö tuskin voi päättää vähemmistön puolesta mikä on loukkaavaa ja mikä ei.

Siksi pyydänkin Kamppilaa mitä nöyrimmin vääntämään rautalangasta tällaiselle tyhmemmälle päälle, mikä transu-sanassa sukupuolivähemmistöjä oikein loukkaa.

Edustihan viime vuoden Miss Gay Finland -kisan ensimmäinen transnainen seksuaalivähemmistön lisäksi myös sukupuolivähemmistöä eli transsukupuolisia.

Loukkaavuutta on tosi vaikea artikuloida. Vähän samoin kuin neekeri-sanan kanssa, se koetaan loukkaavaksi kyseisessä ihmisryhmässä sanan historian takia. Kaikki eivät toki koe, mutta useat kokevat. Toisaalta transihminen voi puhua itsestään itseivallisesti transsuna siinä missä tummaihoinen toisesta tummaihoisesta neekerinä, Kamppila määrittelee.

Samaan yhteyteen hän laittaa linkin Yön supi -nimellä bloggaavan transsukupuolisen miehen blogiin, jossa sanan perimää on avattu lähemmin.

"Se on sana, jota meille on huudeltu samalla, kun olemme saaneet kohdata henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Se on sana, jota meille on huudeltu, kun meille on naurettu, meitä on pilkattu ja vähätelty. Transuttelu edustaa meille kaikkea sitä kaltoinkohtelua, jota olemme transsukupuolisuutemme vuoksi joutuneet kohtaamaan."

Siten transuttelu yhdistyy Kamppilan mukaan useiden mielessä lähes alitajuisesti pilkkaan ja väkivaltaan tai väkivallan uhkaan.

Huolimatta siitä, että sanojan tarkoitus oli hyvä, hän painottaa.

Yön supin blogikirjoituksesta löytyykin useita perusteluita ja vastauksia sellaisiin vastalauseisiin, joita itsekin käytin perustellessani transu-sanan käyttöä parin viikon takaisessa Tuskapride-raportissani.

Niiden käyttöön Yön supi antaa nasevat perustelut blogikirjoituksessaan "Transu on haukkumasana", miksi tällaiset selitykset ja argumentit ontuvat.

"Transvestiitit ovat osa transyhteisöä, mutta he ovat transsukupuolisista aivan erillinen ihmisryhmä, jolla on omat tapansa. Kaikki heistäkään eivät pidä siitä, että heitä transutellaan. Se, että transvestiitit voisivat päättää mikä transsukupuolisista on kohteliasta on sama asia kuin se, että transvestiittimies päättäisi mikä naisista on kohteliasta, koska molempia yhdistää vaikkapa mekkoon pukeutuminen."

"Drag queenit taas eivät ole osa koko transyhteisöä. Useimmat heistä ovat vain showta vetäviä cissukupuolisia. Se, että cissukupuoliset dragin harrastajat puuttuvat millään tavalla transyhteisön asioihin on yhtä naurettavaa kuin se, että minä vetäisin showtarkoituksessa pyörätuolin alleni, alkaisin puhua oikeasti sitä tarvitsevien puolesta mitä sylki suuhun tuo ja kuvittelisin olevani osa liikuntarajoitteisten yhteisöä tämän vuoksi."

"Sillä ei ole mitään merkitystä miten sinä sanaa käytät. Vai saako sinua kutsua loukkaavimmalla nimityksellä, jonka tiedät, jos ei käytä sitä loukkaavassa merkityksessä? Siinä tapauksessa ei varmaan haittaa, jos käytän sanaa huora sanan nainen synonyymina, kun minusta se on ihan kohteliasta. Jos joku kieltää kutsumasta itseään transuksi tai ihan miksi tahansa muuksi ja sinä jatkat siitä huolimatta, sinä haukut häntä. Piste."

"Jos sinä et ole transihminen ja näin ollen osa transyhteisöä, sinulla ei ole mitään sananvaltaa siihen onko kyseinen sana meistä loukkaava vai ei. Sinun osasi on istua hiljaa ja kuunnella, kun sinulle kerrotaan miten asia niiden ihmisten näkökulmasta on, joita se koskettaa. Tämä on aivan sama asia kuin se, että mies ei voi sanella onko sana huora naisten mielestä loukkaava vai ei."

"Jos sinä et ole transihminen etkä osa transyhteisöä, sinä et päätä siitä haluaako transyhteisö käyttää sanaa ja tehdä siitä positiivisen ilmaisun vai ei. Tällaista halua ei ole transyhteisössä näkyvissä. Me käytämme itsestämme ja toisistamme puhuessamme sanaa trans, joka taipuu transeus ja olemme tyytyväisiä siihen. Sitä paitsi ilmiö, jossa sanasta tulee jälleen positiivinen ei ole niin yksinkertainen. Se ei tapahtu vain päättämällä vaan siihen tarvitaan yleensä myös yhteiskunnallisten seikkojen muuttumista."

Blogikirjoituksensa loppuun Yön supi toteaa, että transuttelulle ei ole olemassa mitään muuta hyvää perustelua kuin tietämättömyys. Sen jälkeen, kun asiasta on huomautettu, ainoa syy jatkaa sitä on ylemmyydentunto sitä ihmisryhmää kohtaan, jonka yleinen toivomus on olla tulematta transutelluksi.

Kiitän Iltamakasiinin toimittajan ominaisuudessa Tuuli Kamppilaa sekä Yön supia rautalangoista sekä pahoittelen ja pyydän anteeksi kaikilta niiltä, joille ajattelemattomuuteni artikkelini otsikossa on aiheuttanut mielipahaa.

Pyrkikäämme olemaan tahdikkaampia ja hienotunteisempia erilaisuuksiamme kohtaan jatkossa.

Voiko ihminen oppia virheistään?

Kyllä
81% (106 ääntä)
Ei
19% (25 ääntä)
Ääniä yhteensä: 131

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Aiheesta muualla: 

Iltamakasiini testasi, miten hevikansa suhtautuu seksuaalivähemmistöihin – transuna Tuskassa!

Österman: Julkinen anteeksipyyntö

Etusivulla nyt

Uusimmat: Yhteiskunta

Uusimmat

Luetuimmat