Viihde

Ethän treenaa krapulassa

Kuvituskuva. Kuvan henkilö ei liity juttuun.

Arkisto

Vaikka valtaosa meistä haluaa toipua krapulasta sängyn pohjalla, sisukkaimmat suuntaavat krapulapäivänäkin salille.

Vaikka kuntoilu kuulostaa tehokkaalta tavalta parantaa oloa, The Huffington Postin mukaan alkoholi ja treenaaminen eivät sovi yhteen.

Alcohol Concern-edustaja Mark Leyshon varoittaa lehdessä, ettei treeni juopottelun jälkeen ole hyvä idea.

– Liikuntasuoritus alkoholin jälkeen ei välttämättä ole kovin vaikuttava, hän sanoo:

– Alkoholi saa munuaisemme tuottamaan enemmän virtsaa, joka kuivattaa elimistöä, ja liikunta vain pahentaa sitä.

Lisäksi alkoholi vaikuttaa siihen, miten maksan vapauttaa glukoosia verenkiertoon, mikä näkyy alhaisena verensokerina. Tällöin keho väsyy nopeammin. Treeni vaatii paljon energiaa, joten glukoosin puute vaikuttaa negatiivisesti suorituskykyyn.

– Mikä vieläkin huolestuttavampaa, juominen voi lisätä sydämen epätasaisen rytmin riskiä, lisää Drinkawaren lääketieteellinen neuvonantaja, tohtori Sarah Jarvis:

– Tämä riski kasvaa huomattavasti harjoituksen aikana, jopa kaksi päivää raskaan alkoholinkäytön jälkeen. Tämä johtuu siitä, että aktiviteetti nostaa sykettäsi, ja jos elimistössäsi on paljon alkoholia, tämä aiheuttaa ylimääräistä rasitusta sydämelle. 

Tohtori Jarvisin mukaan alkoholi onkin syytä jättää suosiolla juomatta ennen raskaita urheilusuorituksia.

 

Lähde: The Huffington Post

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viihde

Uusimmat

Luetuimmat