Puheenaihe

X-Factor menettänyt jo yli 200 000 katsojaa – floppaako ohjelma jo toistamiseen?

 

Mikael Gabriel (vas.), Saara Aalto, Suvi Teräsniska ja Michael Monroe tuomaroivat laulajakokelaita X-Factorissa.

MTV3

Suomalaiset kuluttavat nyt enemmän kotimaista viihdettä kuin pitkään aikaan.

Musiikissa kotimaiset artistit täyttävät jäähalleja sekä dominoivat soittolistoja ja sama on havaittavissa television puolella. Ohjelmayhtiöt panostavat yhä vahvemmin kotimaisiin tähtiin ja alkuperäisohjelmiin ulkomaisten tuontisarjojen sijaan.

– Kotimainen sisältö kiinnostaa tällä hetkellä todella paljon, kaikissa ohjelmatyypeissä. MTV3-kanavalla lanseerasimme Koko Ilta Kotimaista -ohjelmistostrategiamme loppuvuodesta 2016 ja sen myötä kanavan katseluosuus on edelleen kasvanut. Pyrimme tarjoamaan kotimaista sisältöä aina Seitsemän uutisista yli Kymmenen uutisiin viikon jokaisena päivänä, muutama pohjoismainen draamasarja poikkeuksena, MTV:n kanavajohtaja Jaana Pasonen toteaa.

– Tavoitteenamme tänä vuonna on yhä vahvistaa markkinajohtajuuttamme kaupallisen tv:n kentällä. MTV3-kanavan ykkösaseman lisäksi panostamme tänä vuonna entistä vahvemmin myös esimerkiksi Subiin, jonka kotimaisten ohjelmien määrä on kasvussa

Kotimainen viihde tahkoaa parhaimmillaan miljoonayleisöjä, kuten esimerkiksi MTV:n Putous ja Nelosen Haluatko Miljonääriksi ovat todistaneet.

– Putouksen avausjakso on alkuvuoden katsotuin viihdeohjelma. Ohjelman kokonaiskeskikatsojamäärä (kaikki esityskerrat + Katsomo-katselu) on tällä hetkellä per jakso huikeat 1,5 miljoonaa, Pasonen avaa lukuja.

– Lisäksi ohjelma on Katsomossa jättimenestys, puhumattakaan YouTuben ja somen klikki- ja käynnistysmääristä.

Televisioon on palautettu myös uusilla kasvoilla miehitettyjä useita takavuosien suosikkeja kuten Onnenpyörä ja Napakymppi. Nelosen Selviytyjien menestyminen osoittaa myös sen, että tuontiformaatti suomalaisilla julkkiksilla miehitettynä kiinnostaa katsojia.

Suomalaisen viihteen menestyminen ei silti ole täysin itsestäänselvää. Taannoin MTV:llä nähdyt Bumtsibumin uusi tuleminen sekä Suomen Saturday Night Live molemmat floppasivat odotuksista.

Finnpanelin tarjoamia katsojalukuja katsoessa sama tilanne vaikuttaisi olevan kanavan kevään suursatsauksella X-Factorilla.

Michael Monroen, Saara Aallon, Mikael Gabrielin ja Suvi Teräsniskan tähdittämä laulukilpailu tavoitti ensimmäisellä viikollaan 1,1 miljoona suomalaista keskikatsojamäärän ollessa 559 000 katsojaa. Ohjelman viimeisin jakso tavoitti kuitenkin enää 786 000 suomalaista keskikatsojamäärän pudotessa 356 000 katsojaan.

Vertailun vuoksi samana päivänä esitettävä Selviytyjät Suomen keskikatsojamäärä oli 648 000 katsojaa. X factor hävisi katsojissa viime viikolla myös Voice of Finlandille, Napakympille, Stadi vs Landelle ja keskikatsojamäärässä myös Emmerdalelle.

Kyseessä ei kuitenkaan ole ensimmäinen kerta kun X-Factori ei toimi Suomessa, sillä sama formaatti ei kiinnostanut katsojia debyyttikaudellaan vuonna 2010. Tuolloin ohjelmajohtaja Jorma Sairanen myönsi, että katsojaluvut olisivat saaneet olla 20-30 prosenttia suuremmat.

Pasonen ei ole kuitenkaan huolissaan.

– X Factor starttasi erinomaisin luvuin kovassa kilpailutilanteessa, sunnuntain parhaaseen katseluaikaan. Katselu on tasaantunut koelaulujaksojen myötä, mutta kuten monesti tämän tyyppisissä musiikkitalent-kilpailuissa, katselu kasvaa taas huipennusta kohti, kun laulajat pääsevät esiintymään suuremmille lavoille ja päästään suoriin lähetyksiin. Tämän vuoksi on vielä liian aikaista antaa lopullista arviota ohjelman menestyksestä.

– Varsinaisia negatiivisia yllätyksiä ei ole tähän kevääseen vielä tullut. Toki aina löytyy päiviä tai ohjelmia, joille toivoisi vähän enemmän.

Perjantain viihdehitin käynnistymistä saamme vielä odottaa huhtikuun alkuun, Versuksen ja Vedetään hatusta myötä esimerkiksi perjantain katseluun odotamme vielä kasvua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat