Puheenaihe

"Naisia kusetetaan autokaupoissa" – Tutkija kiinnostui maskuliinisesta kaupankäynnin paikasta

Naisten autoihin liittyvää kulutusta on tutkittu suhteellisen vähän eikä tutkimus ole keskittynyt siihen, millä tavalla autoja myydään naisille.

Arkisto/ Jyrki Hämäläinen

"Innokkaasti myyjät myyvät naiselle sellaisia vanhoja autoja, jotka eivät kelpaa kenellekään muulle, tarkoitan miesasiakkaita... Naisia suomeksi sanottuna kusetetaan niin paljon kuin mahdollista autokaupoissa. Naisiin suhtaudutaan autokaupassa kuin tyhmiin blondeihin."

Tämä puuskahdus oli yhden naiskuluttajan näkemys, kun Anu Maijala keräsi materiaalia sukupuolittuneita palvelukäytäntöjä käsittelevää väitöskirjaansa varten.

– Sukupuoli vaikuttaa tuotteen hankintaa koskevaan arvonmuodostusprosessiin ja lopulta kaupan syntymiseen tai kariutumiseen, Maijala tiivistää väitöskirjansa tutkimustuloksia.

Maijala valitsi tutkimuskohteeksi autokaupan, joka on perinteisesti ollut hyvin maskuliininen kaupankäynnin paikka, ja jonka naiset ovat kokeneet ongelmalliseksi.

Naiset ovat autokaupoille kasvava kuluttajaryhmä, joka on tosimielessä liikkeellä kauppaan tullessaan.

Danske Financen vuosi sitten tekemän kyselyn mukaan 42 prosenttia naisasiakkaista koki, että autoliikkeiden myyjät suhtautuvat heihin eri tavalla kuin miesasiakkaisiin ja jopa 61 prosenttia koki, että myyjät sivuttavat naisen ostajana ja puhuttelevat ensisijaisesti mukana olevaa miestä.

Samaan aikaan naiset ovat autokaupoille kasvava kuluttajaryhmä, joka on tosimielessä liikkeellä kauppaan tullessaan.

Tutkimus koettiin eittämättä hyödylliseksi myös niissä kahdessa valtakunnallisessa autoliikkeessä, jotka ryhtyivät yhteistyöhön tutkijan kanssa.

Maijalan tutkimusaineisto koostui 34 naiskuluttajan kertomuksesta sekä 17:sta autoliikkeen työntekijän, pääasiassa automyyjien, haastatteluista.

Tutkimuksessa piirtyi kuva kolmesta naisasiakas- ja miesmyyjätyypistä.

Myyjät hän tyypitteli pelimieheksimyyntityön sankariksi ja kuluttajan kuuntelijaksi.

Naisasiakkaat Maijala luokitteli kivaksi tytöksi, ostavaksi ja päättäväksi naiseksi sekä ideaaliksi kuluttajaksi.

Myyjät hän tyypitteli pelimieheksi, myyntityön sankariksi ja kuluttajan kuuntelijaksi.

Ongelmia tulee ja kaupanteko kärsii, kun ääripäät kohtaavat.

Päättävä nainen ei todennäköisesti siedä pelimies-myyjän tytöttelyä ja auton väristä puhumista. Hän haluaa vastaparikseen myyntityön sankarin tai joustavan kuluttajan kuuntelijan.

Kiva tyttö taas on mielissään pelimies-myyjän viedessä kuin sulavaliikkeinen kavaljeeri tanssilattialla.

Osalle haastatelluista naisten palveleminen tuotti suoranaisesti vaikeuksia. Kaksi myyjää kertoi saaneensa palautetta naisasiakkaiden huonosta kohtelusta ja asiasta oli puhuttu esimiehen kanssa. Silti miesmyyjät eivät tienneet, mikä oli mennyt pieleen.

Maijalan tutkimus osoitti, että osa naisista korostaa itse sukupuolen ja perinteisen naiseuden merkitystä tilanteessa ja he pitävät omalla toiminnallaan yllä tiettyjä stereotypioita.

Esimerkiksi naismyyjän kohtaaminen herätti hämmennystä:

”Olen hieman pettynyt. Ainoa vapaana oleva myyjä näyttää olevan nainen. Olisin halunnut miesmyyjän, koska heillä on kuitenkin kokemusta autoista. Ja miehen kanssa olisi voinut olla hauskempi rupatella. Naisena miehiltä saa kuitenkin usein parempaa palvelua."

Uskotko, että naiset ovat miehiä heikommassa asemassa autokaupoilla?

Kyllä
74% (443 ääntä)
En
26% (155 ääntä)
Ääniä yhteensä: 598

Missä on käsilaukun paikka?

Autoliikkeissä työskentelevien miesmyyjien kommentteja naisasiakkaan kohtaamisesta ja palvelemisesta Anu Maijalan väitöskirjassa Arvokas sukupuoli:

”Miehet yleensä kun ne tekee kaupan niin ne ei tarvi mitään tukijoukkoja. Naiset monesti ottaa jonkun huuhaaimmosen siihen mukaan. Jopa jonkun, joka ei välttämättä ymmärrä yhtään sen enempää, että se on vaan tukena ja turvana siinä… Ne luulee, että myyjä kusettaa. Sen takia, että myyjä kusettaa. Se on se pelko."

Naiset monesti ottaa jonkun huuhaaimmosen siihen mukaan. Jopa jonkun, joka ei välttämättä ymmärrä yhtään sen enempää.

”Luottamus on se juttu. Että ei oo mikään veivari, että tähän henkilöön voi oikeesti luottaa. Jos nyt ajatellaan vaikka tansseissa, kyllähän naiset saa aika varuillaan olla, koska siellä tanssii sellasii ihan huimia pelimiehiä, mutta sitten kun tulee toinen, joka on oikealla asialla, niin saattaa äkkiä ymmärtää väärin.”

”Mun mielestä naisten pitää niin kun kysyy, jos ne ei ymmärrä jotain juttua, niin kysyy. Ja joku selittää ja monta kertaa mäkin teen niin, että menen auton luo ja käydään läpi juttui kun siellä on. […] Naiset saa kyllä ymmärtämään kun ne kuuntelee. Kaikki miehet ei kuuntele. Emmä sitä sano, miehiikin on pieni osa, jotka ei kuuntele, mutta sellanen jolla on 25 Mercedes, sehän sanoo painokkaalla äänellä, että älä poika mulle rupee, ikinä ei oo ollu tällästä vikaa hänen Mersussa."

”No mukavin tapahan on se, että asiakas soittaa, kyselee vähän koeajoa ja sovitaan treffit niin silloinhan asiakas tulee sovittuna aikana ja hänellä on joku henkilö, joka hänet ottaa vastaan. Se lähtee silleen kivasti liikkeelle ja jos tuohon nyt tulee asiakas pyörimään niin aika usein ne on korjaamoasiakkaita, jotka odottaa ja me ei ihan tarkkaan tiedetä, miten me suhtaudutaan[…].

Sanon sit, että oisko rouvankin hyvä ajaa kun tää kuitenkin teille tulee tää auto, no minä luotan mieheni sanaan. Tämmösiä nää on.

"Niitten (naisten) ei pitäis tietää eikä osata yhtään enempää kun ne tietää ja osaa. Ne tietää ja osaa varmasti ihan tarpeeksi. Niillä on autotarve selkeesti kun ne tulee tänne, pitäis vaan rohkeesti tulla. Ei mun vaimokaan mene mielellään autokauppaan kun se on sen mielestä maailman tyhmintä hommaa mennä autokauppaan… se ei koe sitä makeeksi jutuksi, se menee mielummin Stockalle kokeileen pyyhkeet ja kaikki, mitkä on makeita juttuja. Mut se on ihan ok, pitää vaan tulla."

”Kerros kun oot haastatellu naisia niin miten ne sen kokee, mitä pitäis tapahtua. Me ollaan saatu muutamia selviä palautteita naisasiakkailta, että te ette kohtele naisia hyvin ja X:nkin kanssa käyty niitä läpi, mutta ei olla päästy kiinni siihen, että mitä me tehdään väärin, tehdäänks me jotain väärin. Kyllä mä oon ite sellanen, että palvelen naisasiakkaita paremmin, aivan tiedostaen palvelen paremmin. Miten ne muut sitten käyttäytyy, miten se naisasiakas kokee sen, että häntä ei palvella hyvin (…) Sehän siinä on se ero. Että naisia on niin monenlaisia ja jokainen tietää sen. Jotenkin pitäis tällä tavalla käsitellä, että saaks tähän käsilaukkua. Joillekin naisille se sopii ja joillekin on väärä lähestymistapa. Siinähän se on se virhe, että me ei tunnisteta […]"

” (…) naisilla on jonkinnäköinen paine tulla tänne autokauppaan sen takia, että ne olettaa, tää on yleinen oletus, että naisia ei muka palvella. Mä voin sanoa ihan suoraan, että paskanmarjat. Mää nään naisen, joka vähänkään vilkasee jotain autoa tai sit se pyörii jonkun auton lähellä niin mä tiedän, että tossa voi olla mahdollinen kauppa. Niin tota ehkä se oletus että tullaan tänne sillai että ei mua kummiskaan arvosteta, jos sen jo pikkuhiljaa jättäis pois niin se ois paljon vapaampaa naisellekin kysyä.” 

”Mutta se, että naiset sais huonompaa palvelua, ei todellakaan pidä paikkaansa. Mä en oo ikinä ollu semmosessa liikkeessä ja nyt oon 36 vuotta myyny autoja ja mä en oo ikinä ollu semmosessa, että yritetään naruttaa naisia. En missään nimessä vaan pikemminkin päinvastoin. Jos on tullu joku väärinkäsitys niin kyllä mä henkilökohtaisesti annan naiselle mielummin periksi, herkemmin sanotaan kun miehelle, siinä voi olla, että ei ihan löydetty tätä keskustelua. Vaikka lohkolämmittimen herkemmin jälkikäteen sille naiselle kun sille miehelle. Mua niinku askarruttaa ja häiritsee kun aika usein kuulee, että naiset saa huonompaa palvelua ja melkeen kyllä olisin sillon sitä mieltä, että ollaan väärällä asenteella liikkeellä” 

”Mä ainakin ite tykkään ihan hyvin naisten kanssa tehdä, totanoin, asiakasjuttuja silleen. Ei se mikään negatiivinen asia oo, mun mielestä se on ihan hauskaa ja hyvää kun niille pääsee kertomaan kun se on ymmärrettävää, mutta moni ei välttämättä niin tiedä siitä autosta. Ymmärrä siitä autosta muuta kun ratti on ja bensaa tonne ja näinpoispäin. Mun mielestä se on ihan normaalia (…)

”Jos nainen nyt tosiaan tarvii auton niin kyllä se on aluks vähän hakuammuntaa, et ei se oikein tiedä mitä se haluu. Kiva ja nätti ja sitten kun pitäis mennä vähän syvempiin asioihin niin sit, sit se voi tulla naiselle enemmän se että menee sormi suuhun”

”No se mies on usein siinä kun naiselle etsitään vaikka työsuhdeautoo, että se on vähän niinkun henkisenä tukena siinä. Ja sit, että tota vaikka se on vaan työsuhdeauto eikä sitä osteta omaksi ja nainen etsii työsuhdeautoo, mies ajaa. Sanon sit, että oisko rouvankin hyvä ajaa kun tää kuitenkin teille tulee tää auto, no minä luotan mieheni sanaan. Tämmösiä nää on.”

”Kyllä se niin on ja autotkin niinku on sellasii, että kyllähän naiset tietysti paljon oikeesti autoilla ajaa ja naisilla on autoja, mutta naisten kynnys tulla autoliikkeeseen, kyllä silloin ollaan tosimielellä liikkeellä. Ei olle renkaita potkimassa, hyvin harvoin. On niitäkin, mutta vähän, vähän on naisia renkaita potkimassa, että nainen kun käy liikkeeseen niin kannattaa kyllä mennä aika sutena kun on hyvät mahdollisuudet tehdä kauppaa.” 

Naisilta saa paljon jännempii ja makeempii kysymyksii kun ne voi kysyy mitä vaan.

”Mitä oon seurannu meidän muita myyjii niin kyllä mä melkein sanon, että peffa nousee nopeemmin siitä tuolista kun tulee nainen sisään kun tulee mies. On se jotenkin kumminkin kun naisii käy vähemmän, onha se niin paljon hienompaa palvella kun aina niitä ukkoja […] Jos vaikka on joku luovutustilaisuus, joka kestää tunnin, tulee naisilta paljon jännempii ja makeempii kysymyksii kun ne voi kysyy mitä vaan. Että mihin tää käsilaukku laitetaan, eikö oo mietitty ollenkaan, että mihin tää laittaa. Ne on sellaisia hauskoja ja niistä tulee hyviä keskusteluja. Et kyllä miehille mennään aika perinteinen, tässä on tuulilasin pesunestesäiliö, tokihan ne samat käydään naisille, muuta se on erilaista. Mun mielestä naisia on kiva palvella.”

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat