Puheenaihe

Myöhästyikö lentosi lakon takia? – Uusi EU-päätös: Matkustaja voi nyt hakea korvausta jopa 3 vuoden jälkeen

Kuvituskuva.

Arkisto/ Sauvo Jylhä

Euroopan unionin tuomioistuin linjasi, että lentoyhtiöt ovat korvausvelvollisia kuluttajille tapauksissa, joissa lentojen myöhästymisen tai peruutusten syynä on yhtiön sisäinen lakko.

Korvausvelvoite on voimassa kolme vuotta lennon jälkeen.

Tuomioistuin päätti linjauksesta tällä viikolla Luxemburgissa ja se merkitsee, että lentoyhtiöitä odottaa nyt korvaushakemusten aalto.

Lentokorvausyhtiö AirHelp avaakin uudelleen tuhansia korvaushakemustapauksia ja kannustaa lakkojen koskettamia matkustajia hakemaan heille kuuluvia hyvityksiä.

– Vuosien ajan lentoyhtiöt ovat yrittäneet vähätellä korvausvelvoitettaan vetoamalla siihen, että niiden omasta toiminnastaan johtuvia häiriöitä tulisi käsitellä poikkeusolosuhteiden vallitessa tapahtuneiksi. Päätös puhaltaa uusia tuulia koko alalle, kommentoi AirHelpin tiedotteessa Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo.

Finnairin lentoliikennettä yhtiön työntekijöiden lakko on haitannut vain kertaalleen viimeisen kolmen vuoden aikana, vuodenvaihteessa 2016-2017.

Aiemmin tänä keväänä SAS:n lentoja uhkasi lakko. Työnseisaus olisi koskettanut City Jet Oy:tä, joka operoi osaa SAS:n lennoista.

Tuomioistuimen päätös mullistaa alaa, toteaa AirHelpin tiedotteessa yhtiön lakiasioista vastaava Christian Nielsen.

– Päätöksen myötä edes odottamattomia lakkoja ei enää lueta poikkeusolosuhteiksi.

Nielsen jatkaa, että vastedes lentoyhtiöt ovat velvoitettuja tapauksesta riippuen jopa 600 euron matkustajakohtaisiin korvauksiin, jos lennot myöhästyvät tai peruuntuvat lentoyhtiön henkilökunnan lakkoilun takia.

– Päätös vahvistaa Euroopassa matkustavien henkilöiden kuluttajansuojaa merkittävästi.

AirHelp on yhteydessä matkustajiin, joita asia koskettaa. Lisäksi yhtiö kannustaa muitakin kuluttajia, joiden matkantekoa lakot ovat vaikeuttaneet, hakemaan taloudellista korvausta lentoyhtiöiltä.

Lentomatkustajia korvausasioissa auttava AirHelp toimii 30 maassa. Suomessa sen palveluja on saanut vuodesta 2014.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat