Puheenaihe

Näin sinuakin ohjataan alitajuisesti ostamaan enemmän tavaraa kaupasta ja juomaan enemmän ravintolassa – etkä edes huomaa mitään

Lauri Dominick puhui ääniohjauksesta Entertainment Business Arenassa Helsingissä.

Toni Tervo

Kuinka monta kertaa olet oikeasti pysähtynyt ympärillesi ja miettinyt mitä kaikkea kuulet?

Niinpä. Harva meistä on. Bauer Median audiobrändäyksen päällikkö Lauri Domnick kuitenkin kehoittaa meitä jokaista havainnoimaan ympäristöämme.

Meitä nimittäin ohjaillaan jatkuvasti käyttämällä ovelasti ääniä hyödyksi.

– On huomattu esimerkiksi kauppakeskuksissa, että hitaan musiikin soittaminen nopean sijaan lisää kauppojen myyntiä. Ihminen alitajuisesti ikäänkuin mukautuu rytmiin, jolloin hänen askeleensa myös hidastuvat ja näin ollen hän viettää kaupassa enemmän aikaa. Nopea musiikki taas saa askeleet nopeutumaan. Kaupat voivat myös äänen avulla profiloida asiakkaitaan. Nuorisoa tavoitteleva liike voi vaikkapa soittaa musiikkia kovalla volyymilla. Nuoret ovat tottuneet siihen kun taas vanhemmat ihmiset pysyvät silloin todennäköisemmin kaupasta ulkona. Tuolloin siitä tulee nuorlle oma tila.

– Jos ihmiseltä itseltään kysyisi millaista musiikkia hän haluaisi kaupassa kuulla, hän varmaan vastaisi, että lempimusiikkiaan. Hän olisi kuitenkin väärässä, sillä me käyttäydymme juuri päinvastoin. Kappale, jonka tunnemme, palauttaa helpommin tajumme siitä, missä silloin olemme ja paljonko kello on. Tuolloin lähtöpäätös kaupasta on helpompi tehdä.

Domnickin mukaan sama pätee myös ravintoloissa.

– Nopea musiikki nopeuttaa ihmisen syömistä, jolloin hän todennäköisimmin ei tilaa esimerkiksi niin paljon juomaa.

Ääniguru on työskennelyt äänen parissa 17 vuotta ja on nähnyt äänellä vaikuttamisen leviävän myös muihin yhteiskunnan osa-alueisiin.

– Lentokentillä esimerkiksi rauhoittavan musiikin on todettu helpottavan asiakkaiden lentopelkoja ja jopa nopeuttavan turvatarkastuksen jonoja. Tulevaisuudessa mielestäni iso paikka äänisuunnittelulle on kuitenkin terveydenhuolto. Nythän istuessasi keskuksessa siellä on hiljaista, telkkari on ehkä päällä, joku kone jyllää jossain ja lääkäri huutaa seuraavaa. Näillä äänillä luodaan selkeästi jännittynyt tunnelma ja sitä voitaisiin parantaa.

Suomessa Domncikin mukaan äänisuunnittelu on kuitenkin melko lastenkengissä.

– Kamppi on ainoa täysin äänisuunniteltu kauppakeskus. Suomessa ei ehkä ole ollut tarvittavia työkaluja asian edistämiseen ja näkisin tilanteen mielelläni muuttuvan. Monissa kaupoissa esimerkiksi liikkeen työntekijät valitsevat päivittäin soitettavan musiikin. Se on vähän sama kuin antaisi heidän valita liikkeelle uuden visuaalisen ilmeen joka päivä. En usko, että kovin moni työnantaja lähtisi siihen.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat