Puheenaihe

Suomalaisnaisen pankkitili alkoi yhtäkkiä tyhjentyä silmien edessä – Pankin vastaus hätääntyneelle tyrmistyttää

Hakkerin kynsiin joutuminen voi koitua kalliiksi. Kuvituskuva.

Arkisto/Riitta Ketola

Suomalaisnainen joutui verkkorikollisen hakkeroimaksi heinäkuun alkupuolella, kun rikollinen pääsi käsiksi naisen kortin tietoihin ja teki tilauksia verkkokauppa eBaysta.

– Sain eBayn asiakaspalvelusta sähköpostia, että joku oli murtautunut tililleni ja tilannut tuotteita. Pankissani tilaukset näkyivät katevarauksina, nainen kertoo.

Nainen otti yhteyttä pankkiinsa kertoakseen tapahtumasta. Vastaus tyrmistytti.

– Soitin pankkiin ja toimitin heille kaikki raportit, joissa käy ilmi, että hakkeri on päässyt käyttämään korttiani luvatta. Näytin heille myös rikosilmoituksen. Pankki kuitenkin kieltäytyi perumasta katevarausta. Sieltä sanottiin, että rahat siirtyvät, eikä mitään ole tehtävissä.

Naista oudoksutti pankin toiminta tilanteessa.

– Vaikka huomasin rikoksen ja puutuin siihen, pankki antaa rahojen mennä rikollisille. Ainoa toivo on kuulemma, että rikolliset palauttaisivat rahat takaisin. Lohdutukseksi sain lomakkeen, johon voin täyttää reklamaatioita ja pyytää oikaisua asiaan.

OP:sta kerrotaan, etteivät he kommentoi yksittäisiä tapauksia.

Pankin mukaan tapauksissa, joissa epäillään väärinkäytöksiä, on kuitenkin aina jätettävä reklamaatio.

– Tapauskohtaisesti katevarauksia voidaan purkaa manuaalisesti reklamaation perusteella. Katevarauksen purkaminen ei kuitenkaan estä varsinaisen veloitustapahtuman tulemista kortille. Jo tapahtunut veloitus voidaan peruuttaa reklamaation perusteella korttiehtojen ja maksupalvelulain mukaisesti, jos väärinkäyttö ei johdu asiakkaan huolimattomuudesta tai tahallisesta toiminnasta, pankista tiedotetaan.

Pankilla on kuitenkin antaa ohjeita vastaavanlaisten tilanteiden varalle.

– Jos asiakas havaitsee kortilleen tulleen oikeudettomia tapahtumia, niistä tulee tehdä rikosilmoitus poliisille ja reklamaatio eli oikaisupyyntö pankille. Kopio rikosilmoituksesta tarvitaan pankille tehtävän reklamaation liitteeksi. Nämä ohjeet pätevät riippumatta siitä, onko vääriin käsiin joutunut fyysinen kortti vai sen tiedot, OP Ryhmän turvallisuusjohtaja Teemu Ylhäisi kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Katsoitko nettipornoa? Saatat pian joutua törkeän huijauksen kohteeksi – toimi näin jos näet tämän viestin19.7.2018 04.45
Katala huijaus nähty Suomessakin – uhrille aiheutetaan vaaratilanne ja sitten "pelastaja" saapuu paikalle20.7.2018 04.45
Varoitus: Todella härski Gigantti-huijausviesti liikkellä – niin aidon oloinen, että jo 1000 ihmistä otti yhteyttä11.6.2018 04.40
Nyt se selvisi: Suomalaisia huijataan ruokakaupoissa – vaakoja viritetään väärin ylimääräisen hinnan perimiseksi5.6.2018 04.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat