Puheenaihe

5 vinkkiä: Näin syöt aidosti terveellisemmin – professori lyttää superfoodit

Mikael Fogelholm vannoo terveellisen ruokavalion nimeen.

Johanna Erjonsalo

Kesän grillikausi taittuu kohti vääjäämätöntä päätöstään. Osalle tämä tarkoittaa myös terveelliseen ruokavalioon palaamista.

Tämä ei kuitenkaan onnistu välttämättä helpolla. Mieliteot, epäterveelliset herkut ja kesän aikana omaksutut ruokatavat voivat viedä mennessään.

Ravitsemustieteen professorina Helsingin yliopistolla työskentelevällä Mikael Fogelholmilla on jälleen yhtä elämäntaparemonttia suunnitteleville lohdullisia uutisia: riittää, että 70–80 prosenttia ruokavalinnoista on terveyden ja hyvinvoinnin kannalta järkeviä.

– On paljon mukavampaa, kun saa nauttia ruuasta. Ihmisen ei tarvitse syödä koko ajan täydellisesti voidakseen hyvin, sillä riittävän ja täydellisen terveellisen ruokavalion välillä voi olla suurikin stressitekijä. Mikäli jokaisen suupalan kohdalla stressaa, että onko tämä terveellistä vai ei, syömisestä voi tulla hankalaa ja tällöin siitä katoaa rentous, Fogelholm kertoo LähiTapiolan tiedotteessa.

Satunnaiset herkut ovat Fogelholmin mukaan täysin hyväksyttäviä. Suurimmalla osalla aterioista kannattaa kuitenkin nauttia tieteellisesti terveelliseksi todistettuja ruoka-aineita.

– Kaikissa terveellisissä ruokavalioissa on samat keskeiset positiiviset asiat, joiden on tutkitusti osoitettu edistävän terveyttä. Tällainen ruokavalio sisältää runsaasti erilaisia kasvikunnan tuotteita, kuten vihanneksia, juureksia, palkokasveja, marjoja ja hedelmiä. Tämän lisäksi ruokavaliossa tulee olla kuitupitoista täysjyväviljaa, kalaa ja hyvälaatuisia rasvan lähteitä, kuten pähkinöitä, mantelia ja öljyä.

Uusia "superruokia" nousee julkisuuteen tiuhaan tahtiin. Fogelholmin mukaan avaimena painonpudotukseen ja elämäntaparemonttiin mainostettaviin ruokiin kannattaa suhtautua varauksella.

– Mitä yllättävämmältä ruokavaliosta ja ruuasta mediassa kerrotut asiat kuulostavat, sitä todennäköisemmin ne eivät ole tutkittua tietoa eikä näin ollen se oikea ratkaisu, professori näpäyttää.

Ruuan määrän pudottaminenkaan ei ole Fogelholmin mukaan pidemmän päälle oikea ratkaisu terveelliseen elämäntavan saavuttamiseksi.

– Olennainen asia ruokavalion terveellisemmäksi muuttamisessa on se, että mitä enemmän voi tuoda terveellisiä ruoka-aineita jonkun tilalle. Ei niin, että vain vähennetään jotain, sillä tällöin muutos on vaikeampi toteuttaa.

Fogelholmin ohjeet terveellisempään ruokavalioon

1. Muista energiansaannin tasapaino, eli älä syö enempää kuin kulutat. Tämä on kaiken lähtökohta.

2. Lisää ruokavalioosi kasviksia, marjoja ja hedelmiä, kalaa sekä pähkinöitä ja siemeniä.

3. Vaihda voi ja voita sisältävät levitteet kasviöljyihin ja kasviöljypohjaisiin levitteisiin, sillä pehmeät rasvat ovat kovia terveellisempiä.

4. Vähennä punaista lihaa ja lihavalmisteita. Aloita vaikka yhdellä päivällä viikossa.

5. Vähennä suolan ja sokerin käyttöä. Monet lisäävät ruokaan suolaa vanhasta tottumuksesta, kun suolattomampaan ruokaan tottuisi muutamassa viikossa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat