Puheenaihe

Söitkö tänään tukevan aamupalan? – Näin se vaikuttaa terveyteesi

Kuvituskuva

Arkisto

Siitä, tulisiko salille suunnata tyhjällä vatsalla vai aamiaisen jälkeen, on ristiriitaista tietoa.

Uusi tutkimus tukee jälkimmäistä vaihtoehtoa, kertoo Metro UK.

University of Bathin tutkijoiden mukaan aamiaisen syöminen ennen harjoittelua voi valmistella kehon polttamaan enemmän hiilihydraatteja harjoittelun aikana.

Aterian syöminen ennen harjoittelua voi myös auttaa ruokaa sulamaan nopeammin harjoittelun jälkeen.

Tutkijat vertasivat aamiasen (maitoon valmistettu puuro) ja paaston vaikutuksia liikuntaan.

Testiin osallistui 12 perustervettä miestä, joita kehotettiin pyöräilemään tunnin ajan, kun he olivat joko syöneet aamiaista tai paastonneet.

Tämän jälkeen tutkijat mittasivat osallistujien verensokeriarvot ja lihasglykogeenitasot ja havaitsivat, että aamiainen lisäsi kehon hiilihydraattien polttokykyä liikunnan aikana ja paransi ruoansulatusta treenin jälkeen. 

Pohjimmiltaan tutkimus viittaa siihen, että aamiaisen syöminen saattaisi auttaa kehoa polttamaan enemmän kaloreita ja edistää ruoansulatusta.

On syytä huomioida, että koe oli pienimuotoinen ja kaikki osallistujat olivat miehiä, joten tuloksien ei voida varmasti sanoa edustavan koko väestöä.

 

Lähde: Metro UK

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Juotko mehua aamiaisella? Ei todellakaan kannattaisi29.5.2018 03.56
Rahaton Elina Tervo joutui nukkumaan alkoholisoituneen miehen luokse saadakseen yöpaikan – aamulla tuli pikainen lähtö24.4.2018 04.50
Tähän seksiin naiset eivät suostu – 50 % sanoo miehille että "ei ole sillä tuulella"16.8.2018 17.18

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat