Puheenaihe

10-vuotias poika saapui kotiin täristen ja järkyttyneenä – isä kyseenalaistaa "hölmöilyn" sallivan S-ryhmän myyntipolitiikan

S-ryhmä toivoo lainsäätäjien pohtivan energiajuomien myyntikieltoa. Kuvituskuva.

Arkisto/Outi Paappanen

Vantaalainen isä Antti Paukkala kertoo Vantaan puskaradio -ryhmässä Facebookissa hänen poikansa ensimmäisestä kofeiinikokeilusta, joka päättyi itkuun.

– 10-vuotias poikani tuli energiajuomapäissään kotiin. Vapisee ja on ihan sätky, pelästyi itsekin ja haluaisi olon jo menevän ohi. Ei ole koskaan ennen maistanut, eikä kuulemma enää koskaan maista, katuu kovasti. Puoli tölkillistä riitti sydämentykytyksiin tunneiksi, ja nyt vähän itkettääkin, Paukkala kirjoittaa.

Kirjoituksessaan Paukkala ihmettelee, miksi energiajuomia myydään S-ryhmien kaupassa ilman ikärajoja, kun esimerkiksi joissain K-kaupoissa ikärajat ovat käytössä. Samaa ihmetellään myös päivityksen alapuolella pitkäksi venyneessä keskustelussa.

Jotkin K-ryhmän kauppiaat ovat kieltäneet energiajuomien myynnin alle 16-vuotiaille. S-Marketit ja Lidlit ovat ketjuvetoisia, joten yksittäiset myymälät eivät voi päättää itse omista myyntikielloistaan kuten kauppiasvetoiset K-Marketit.

S-ryhmän vähittäiskaupan suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen pitää tapausta valitettavana. S-ryhmällä ei ole virallista ohjeistusta energiajuomien myyntiin tai sen rajoituksiin. S-ryhmä noudattaa sen sijaan elintarvikelainsäädäntöä samaan tapaan kuin alkoholin ja tupakan myynnissä noudatetaan alkoholilakia ja tupakkalakia.

– Olisi ihan paikallaan, että lainsäädännössä otettaisiin kantaa kofeiinia sisältävien juomien ikärajoituksiin, Lyytikäinen sanoo.

Aiemmin S-ryhmä ei ole ottanut kantaa energiajuomien ikärajoituksiin.

Heinäkuussa lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila otti äänekkäästi kantaa ikärajoitusten puolesta. Tuolloin hän vaati kauppoja noudattamaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n suositusta olla myymättä energiajuomia alle 15-vuotiaille.

Käytännössä S-ryhmän myymälöissä ei markkinoida energiajuomia erikseen, eikä energiajuomia laiteta myymälöissä erityisille myyntipaikoille esimerkiksi hyllyjen päätyihin.

Jos energiajuomalainsäädäntöä lähdettäisiin toteuttamaan, lainsäätäjät joutuisivat harkitsemaan, pitäisikö esimerkiksi kofeiinia sisältävien virvoitusjuomien tai kahvin myyntiä rajoittaa. Pitäisi myös selvittää, mikä olisi tasa-arvoinen tapa selvittää ostajan ikä, sillä alaikäisillä on henkilöllisyystodistus mukana vaihtelevasti. Esimerkiksi mopokortti ei olisi reilu ostamisen edellytys.

Lyytikäinen perustelee S-ryhmän ohjeistuksen puutetta samalla tavalla. S-ryhmän pitäisi ajaa lainsäädännön edelle ja päättää, mitkä tuotteet olisivat mukana ja miten ostajat todistaisivat ikänsä.

Lyytikäisen mukaan on aiheellista keskustella myös muiden juomien terveellisyydestä. S-ryhmän sisällä onkin jo pohdittu, miten se voisi viestiä paremmin terveellisistä juomavaihtoehdoista ja sokerijuomien käyttömääristä.

Paukkala kertoo, että hänen poikansa on tapauksen jälkeen oppinut läksynsä.

– Korostan, etten syytä tästä myyjää tai S-ryhmää. Kyllä tämä oli poikien omaa hölmöilyä.

Juttua muokattu klo 8.17. Muokattu jutun otsikkoa. Alkuperäisessä otsikossa korostettiin liikaa isän raivostuneen S-ryhmälle, vaikka hän myös tiedosti poikansa oman vastuun ja kyseenalaisti lähinnä energiajuoman myyntipolitiikan

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Suomeen tulossa uusi haastaja ruokakauppakilpailuun? – Toimitusjohtaja salamyhkäisenä siitä alkaako pian Lidlin, Keskon ja S-ryhmän haastaminen15.8.2018 04.15
Lidlille, S-Ryhmälle ja Keskolle tiukka vaatimus korkealta taholta – syynä lasten vanhempien huoli2.8.2018 04.00
S-ryhmän oma olutmerkki voittoon HS:n testissä – litrahinta voi yllättää!9.6.2017 08.03

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat