Puheenaihe

Näin paljon sokeria tulisi syödä enintään päivässä – ethän saa liikaa?

Kuvituskuva.

Arkisto / Pia Vakkari

Kaikki tietävät jo, että liika sokeri on pahasta.

Valkoista sokeria sisältävät karkit ja pullamössöt on hyvä jättää vaikka kokonaan pois, mutta sokeria löytyy myös terveellisistä elinatarvikkeista, kuten hunajasta ja hedelmistä. Kaikkia sokereita ruokavaliosta ei siis kannata karsia.

Mutta paljonko sokeria sitten saa syödä?

Women's Health-lehden mukaan Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto FDA suosittaa rajoittamaan sokerin kymmeneen prosenttiin päivittäisestä kalorimäärästä. 2000 kalorin ruokavaliossa tämä tarkoittaisi noin 52 grammaa sokeria päivässä ja 364 grammaa viikossa.

Maailman terveysjärjestö WHO:n suositus naisille on noin 25 grammaa lisättyä sokeria päivässä, tai 175 grammaa viikossa.

Lisättyä sokeria löytyy tavallisimmin prosessoiduista elintarvikkeista, kuten kekseistä ja karkeista, mutta monesti myös terveellisinä pidetyistä ruoista, kuten muroista ja jugurteista.

 

Ravitsemusterapeutit eivät yleisesti ottaen ole huolestuneita elintarvikkeissa luonnostaan läsnä olevista sokereista; esimerkiksi yhdessä annoksessa hedelmiä sokeria on suhteellisen pieni määrä. Lisäksi ne sisältävät paljon kuituja ja vitamiineja.

– Ei kukaan liho pelkästään maidossa olevan sokerin takia. Sama koskee hedelmiä. Ongelmana ovat elintarvikkeet, joissa on runsaasti lisättyä sokeria, sanoo Healing Superfoods for Anti-Aging-kirjan kirjoittaja, Karen Ansel

Lyhyellä aikavälillä liiallisen sokerin haittavaikutukset ilmenevät keskittymisvaikeuksina ja mielialan vaihteluna, kiitos verensokerin äkillisen heilahtelun. Pitkällä aikavälillä sokeristen elintarvikkeiden kittaaminen voi aiheuttaa tulehdusta kehossa, sekä johtaa painonnousuun. Se voi myös lisätä kroonisten sairauksien, kuten sydänsairauksien ja diabeteksen riskiä.

 

Kaikki sokerit, olivatpa ne luonnollisia tai prosessoituja, vaikuttavat kehoon samalla tavoin. Vaikka hedelmien sokereista ei yleensä tarvitse murehtia, esimerkiksi mehujen ja smoothieiden muodossa nautittuna hedelmäsokeria voi kertyä yllättävän paljon pieneen annokseen. Asiantuntijat neuvovat rajoittamaan sokerin saannin enintään noin 10 grammaan annosta kohden.

 

Lähde: Women's Health

Lisää aiheesta

Nämä nuoret olivat kuukauden ilman sokeria, katso hämmästyttävät muutokset5.5.2016 13.07

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat