Viihde

Maijun, 20, terveys romahti dramaattisesti – Kuva: nyt nainen on upeampi kuin koskaan ja kisaa fitnessmallifinaalissa

Fitnesmallikilpailu

Koulu, ylioppilaskokeet, työt. Koulu, ylioppilaskokeet, työt.

Ei ole pitkään siitä, kun 20-vuotiaan Maiju Riskalan elämä oli pelkkää suorittamista kuusi päivää viikossa. Vaativien ylioppilaskokeiden ohella nainen painoi 40-tuntista työviikkoa.

Eipä siis ihme, että naiselle iski päälle ylirasitustila, jossa hänellä oli muun muassa vaikeuksia liikkua selkäkipujen kanssa. Ikävät kokemukset opettivat kuitenkin levon merkityksen.

– Neljä vuotta sitten tapahtui ensimmäinen ”romahdus”. Olin juuri lopettanut kilpaurheilu-uran joukkuevoimistelun parissa ja aloittanut lukion ja heti jouduin sairaslomalle. Tällöin minulla todettiin myös kilpirauhasen toimintahäiriö ja elimistöstä löytyi myös tulehdus.

– Oireita olivat keskittymishäiriöt, uupumus, univaikeudet, aivosumu, laihtuminen sekä lihas- ja vatsakivut. Olin niin uupunut, että minulle tarjottiin masennuslääkkeitä vaikka kyseessä ei ollut masennus. En voinut tehdä niitä asioita, joita normaali 16-vuotias tekisi: käydä koulua, nähdä kavereita, harrastaa tai liikkua.

Kun sama toistui vielä ylioppilaskokeiden aikaan, Riskala ymmärsi, että näin ei voi jatkua. Naisen onneksi hänellä syttyi pian kiinnostus kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Levon ja oikeanlaisen ravitsemuksen myötä hän aloitti pitkän paranemisprosessin.

– Nyt ymmärrän paremmin lepoa ja oikeanlaista ravintoa. Ihmisen pitää muistaa myös rentoutua, syödä oikein ja ajatella asioita pitkässä juoksussa. Iso osa kehityksestähän tapahtuu levossa. Ja tietty ravinnossakin pitää muistaa kohtuus. Ei se haittaa, jos joskus syö vähän herkkuja, Riskala opastaa.

– Tärkeää on myös muistaa se, että kaikkea ei voi saada heti. Matkalle kannattaa asettaa välitavoitteita. Pienempiin osiin paloiteltuna se matka ei tunnu niin pitkältä.

Riskala kertoo, että ei aluksi huomannut väsyvänsä.

– Päin vastoin. Sain tyydytystä siitä, että jaksoin kaiken sen muiden ihmisten ihmetellessä, että kuinka pystyn siihen.

– Suorittaminen on mulle kuten joillekin ihmisille tupakointi: paha tapa, josta haluaisin päästä eroon. Varsinkin kun voimani lopulta palasivat, olisi ollut helppo palata ylisuorittamisen pariin.

Hän neuvoo, että uni on hyvä oman hyvinvoinnin mittari.

– Omalla kohdallani ongelmat näkyivät ensimmäisenä unessa. Unen laatu kärsi, nukahtaminen pitkittyi, heräilin aamuyöstä ja unihalvaukset alkoivat piinata.

Tällä hetkellä Riskala osallistuu Fitnesmallikilpailuun, jonka voittaja kruunataan 20. lokakuuta. Keväällä ylioppilaaksi kirjoittanut nainen näkee sen loogisena askeleena omalla urallaan.

– Olen aina ollut kiinnostunut terveydestä ja hyvinvoinnista. Osallistuin kilpailuun siksi, että haluaisin olla omalla kokemuksellani esimerkkinä muille. Olisin todella kiinnostunut työskentelemään tällä alalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Fitnesmallifinalisti Sanna-Maijan timmi yläkroppa kerää kommentteja – Kuva: koulukiusattu lähihoitaja rakastui bikinifitnekseen26.9.2018 03.50
Kiloja kertynyt? Fitnessmalli-finalisti Satu-Lotta, 25, neuvoo: Tee nämä toimet iltaisin niin rasva palaa25.9.2018 03.50
Fitnesmalli-finalisti Kira, 34, sai pysäyttävän diagnoosin – "keskiviikkona piti miettiä, että hengittääkö sitä vielä perjantaina"28.9.2018 04.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viihde

Uusimmat

Luetuimmat