Puheenaihe

Suomalainen Olli neuvoo – näillä muutoksilla ruokavalioon laihduttaminen onnistuu

Tuloksia tulee hitaasti, mutta ne ovat pysyviä. Ruoka on parhaimmillaan jokapäiväinen hyvien fiilisten lähde. Hiljennä siis sisäinen ruokapoliisisi ja syö tasapainoisesti,

Olli Ilander on huippu-urheilijoiden ravitsemusvalmentaja, joka on kirjoittanut kolme kirjaa aiheesta.

Juha Perämäki

Elintarviketieteiden maisteri ja ravitsemusasiantuntija Olli Ilander käyttää työssään kokonaisvaltaista lähestymistyyliä.

– Uuden asiakkaan kohdalla prosessi lähtisi liikkeelle siitä, että yrittäisin päästä jyvälle hänen elämäntilanteestaan, mitä arkeen sisältyy ja mitkä ovat haasteita. Ei pelkästään syömisestä vaan kokonaisvaltaisesti, hän kertoo.

– Syöminen heijastaa elämäntilannetta aika pitkälle. Jos ihminen on väsynyt, stressaantunut tai kiireinen, sillä on vaikutusta siihen, miten hän pystyy toteuttamaan syömistä. Aika usein kun syömisessä on haasteita, ne liittyvät siihen, ettei ole kauhean hyviä edellytyksiä syödä hyvin.

Jos vain kylmästi lähtisin neuvomaan, että syö tätä ja tuota, niin sepä jäisikin sitten helposti vain yritykseksi. Ehkä onnistuttaisiin noudattamaan ohjeita jonkin aikaa, mutta kuormitus kasvaisi liian suureksi. Siksi pitää mennä haasteiden juurelle, ottaa selville, mistä kenkä puristaa.

– Taustalla voi olla emotionaalisiakin tunnetekijöitä. Lohtusyöminen on tuttu käsite, mutta sitä voi olla monenlaista. Ei tarvitse olla esimerkiksi läheisen kuolemaa tai avioeroa, vaan ihminen voi vain hakea syömisestä helpotusta joidenkin raskaiden tunteiden vastapainoksi.

Kun ihminen tulee tietoiseksi niistä tekijöistä, jotka hänen syömiseensä vaikuttavat, voi hän vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä.

– Kaikki liittyy kaikkeen. Riippumatta siitä, mistä lähtee liikkeelle, lähteekö syömisestä, nukkumisesta vai liikunnasta. Kun saa jotain osa-aluetta paremmalle tolalle, näiden muiden osa-alueiden toteuttaminen helpottuu. Hyvin usein tulee sellainen lumipalloefekti myönteisessä mielessä. Yhtäkkiä huomataan, että niinkin pieni asia kuin iltapäivän välipalan syöminen vaikuttaa. Illalla on helpompi jaksaa liikkua ja herkuttelun tarve vähenee, kun ei ole niin kova nälkä. Ja sitten unikin tulee paremmin. Ollaan tilanteessa, jossa palaset lonksahtavat kohdalleen, Ilander sanoo.

Välipalaksi hän suosittelee esimerkiksi hedelmää ja pähkinöitä tai vaikkapa lisäksi rahkaa. Täysjyväisen voileivänkin voi syödä tarvittaessa. Liian pieni välipala, kuten vain yksi mandariini, ei vie nälkää, ja siksi hetken kuluttua etsitään taas jotain naposteltavaa.

– Jos ei ole syönyt välipalaa, voi iltasyöminen rönsyillä tai muodostuu vääränlaiseksi. Yksi toimiva strategia on se, että syödään aamulla ja päivällä. Niiden yhteenlasketun energiamäärän pitäisi olla vähintään puolet tai kaksi kolmasosaa päivän kokonaiskalorimäärästä.

Päivällinenkin kannattaa hänen mielestään syödäsyödä, koska jos korvaa sen vain leivällä, on vaarana, että ennen nukkumaan menoa tulee ahdettua voileipiä. Tai jos menee nukkumaan nälkäisenä, pitää nousta syömään.

Intuitiivisen syömisen periaatteita ovat muun muassa:

Anna itsellesi lupa syödä - unohda dieetit ja lopeta laihduttaminen

Kunnioita nälkääsi, älä taistele vastaan

Syö sellaisia ruokia joista pidät

Tee terveellisestä ruoasta herkullista ja haluttua

Hiljennä sisäinen ruokapoliisisi ja syö tasapainoisesti – myös hiilareita ja rasvaa

Syö riittävän hyvin, kokonaisuus ratkaisee

Syö rauhassa, kuuntele tunteitasi ja syö niin paljon kuin tunnet tarvitsevasi – muista että ruokaa voi myös jättää lautaselle!

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat