Puheenaihe

Uusi Prisma-huijaus leviää Suomessa – älä missään nimessä klikkaa tätä

Jos sähköpostiin napsahtaa tällainen viesti, se kannattaa samantien poistaa. Kysymyksessä on huijausviesti.

KESKI-UUSIMAA | ”Onnittelut! Olemme valinneet 150 suomalaista kuluttajaa vastaamaan....”. Näin alkaa uusin, tällä kertaa Prisman nimissä verkossa kiertävä huijausviesti. Viesti on kieliasultaan lähes täydellinen päinvastoin kuin takavuosien surkeat, kielioppivirheitä vilisevät tekeleet.

– Huijausviestien laatu on parantunut. Valitettavasti, sillä mitä uskottavampi viesti, sitä helpompi siihen on haksahtaa, S-ryhmän viestintäpäällikkö Tuomas Työrinoja sanoo.

S-ryhmä kerää kaikki tietoonsa tulleet huijausviestit ja kokoaa ne omalle verkkosivulleen, jonka osoite on https://www.s-kanava.fi/huijausviestit. Sivulla muistutetaan myös, että jos viesti vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei sitä myöskään ole.

S-ryhmä ei ole ainoa yritys, joita ja joiden asiakkaita huijarit piinaavat väärennetyillä viesteillään. Tänä syksynä myös Gigantin, Finnkinon, Verohallinnon, Kelan ja pankkien nimillä on houkuteltu suomalaisia ansaan. Siis muun muassa, sillä huijausviestejä on ollut kesän jälkeen paljon liikkeellä.

Rikollisia kiinnostavat erityisesti salasana- tai luottokorttitiedot, joita käyttämällä verkkohyökkääjä voi päästä huomattaviin taloudellisiin voittoihin. Jo muutama huijaukseen langennut uhri voi tehdä rikollisesta toiminnasta kannattavaa.

Tieto huijauksesta Kyberturvallisuuskeskukselle

Yksityiset henkilöt, yritykset ja organisaatiot voivat ilmoittaa Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukselle niihin kohdistuneista tietoturvaloukkauksista kuten tietojen kalastelusta tai palvelunestohyökkäyksistä sekä näiden loukkausten yrityksistä.

Viestintävirasto ylläpitää sähköisten viestintäverkkojen toimivuuden ja tietoturvan tilannekuvaa ja tiedottaa mahdollisista tietoturvauhkista.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat