Puheenaihe

Harkitsetko sähköauton ostamista? Näin paljon latauspiste kotiin maksaa

Virta Ltd:n yhden auton ICU EVe Mini -latauslaite on etäohjattava. Laite osaa tarpeen tullen rajoittaa lataustehoa, joka on säädettävissä välillä 3,7–22 kW. Laitteen asennuskustannukset riippuvat muun muassa siitä, kuinka paljon asennus vaatii johdotustöitä.

Jari Saarentaus, Moottori

Sähkö- ja hybridiautojen kotilatauslaitteiden tarjonta on monipuolistumassa. Kotilatauslaitteiden tyypillinen hintahaitari on 800–2 500 euroa laitteen kyvyistä riippuen. Tämän kustannuksen päälle tulevat asennustöiden kustannukset. Autokaupassa on myös tarjolla kampanjoita, joissa latauslaite on paketoitu osaksi uuden sähkö- tai hybridiauton hankintahintaa. Yksi ratkaisu on käyttää hyväksi nykyisiä lämmitystolppia.

Defa Oy:n markkinointi- ja myyntipäällikkö Sauli Naski muistuttaa, että kotilatauksessa kyse on siitä, paljonko latausvirtaa tarvitaan.

Jos esimerkiksi Volkswagen e-Golfille tarvitaan 50 kilometrin verran sähköistä toimintamatkaa, latautuu se 8 kW:n teholla parhaimmillaan tunnissa.

Defan yksi ratkaisu on Single-latausasema, joko 1-vaiheisena ja 3,7–7,4 kW:n tehoisena tai 3-vaiheisena 11 kW:n tehoisena. Naskin mukaan sähkönsyöttö on usein vaikea toteuttaa tehokkaammille latausasemille, eivätkä autot välttämättä tue tehokkaampaa latausta.

– On hyvä muistaa, että 3,7 kW:n lataustehollakin saadaan tunnissa ladattua 20–25 kilometriä ajomatkaa, jolloin yön aikana saadaan ladattua hyvinkin 200–250 kilometriä.

Virta Ltd:n yhden auton ICU EVe Mini -latauslaite on etäohjattava ja osaa tarpeen tullen rajoittaa lataustehoa. Teho on säädettävissä välillä 3,7–22 kW.

– Taloyhtiöissä kokonaiskustannukset ovat noin 3 000–5 000 euroa/autopaikka sisältäen latauslaitteen, johdotukset ja muut sähköinfran muutokset, Virta Ltd:n myyntijohtaja Janne Koski arvioi.

– Hinta voi toki asennuksen osalta olla vain satasia, jos taloyhtiössä on valmistauduttu asioihin etukäteen. Hintaan vaikuttaa läpivientien määrä, maatyöt, asvaltointien alitukset, valmiit johdotukset ja onko latauslaitteelle olemassa paikkaa.

ICU EVe Mini osaa automaattisesti eritellä laskutuksen, asioidaanpa laitteella yksityisautoilla, yritysautoilla tai vapaan autoedun työsuhdeautoilla esimerkiksi leasingyhtiön latauskortilla.

Parkkisähkö Oy:n ratkaisu on muuntaa lämmitystolppa sähköauton lataukseen soveltuvaksi.

Näitä tolppia on noin 1,5 miljoonaa. Idea perustuu hitaaseen tai keskinopeaan lataukseen eli tilanteisiin, jolloin sähköauto on pysäköitynä tunteja tai päiviä.

– Lämmitystolppa ei tiedä eikä välitä kuluuko siitä otettu sähkö talvella auton lohkolämmittimeen, sisätilalämmittimeen vai lataukseen. Olennaista on, että sulake ja kaapelointi kestävät, Parkkisähkön myyntipäällikkö Erik Leinonen kiteyttää.

Latauspalvelun tilannut pysäköintipaikan haltija maksaa latauspisteen asennuskustannukset, palvelumaksut ja kuluttamansa sähkön.

Parkkisähkön aloitusmaksu on 250 euroa, kuukausittainen palvelumaksu 15 euroa. Tässä ratkaisussa sähkön hinta lataajalle on kiinteistön sähkösopimuksen mukainen + 0,02 euroa/kWh.

Talvisin on järkevää, että sähköauton latausta rajoitetaan pakkasaamuina kello 6–10, jotta kaikkien asukkaiden autoille riittää lämmitystehoa. Etuna on, ettei ratkaisu vaadi taloyhtiöltä alkuun sähköremontteja.

Lataajan tunnistautuminen hoituu automaattisesti latausjohdon RFID-tunnistekortin avulla.

– Tunnistautumisen ansiosta laskutus voidaan kohdistaa halutulla tavalla, joko lataajalle tai vaikka työsuhde-etuna työnantajalle.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat