Puheenaihe

Oletko nähnyt tällaisia sauvakävelijöitä metsässä? Kyseessä on uusi hittitreeni

Rankempaa treeniä lupaavat vastussauvat ovat nivelille lempeät.

Saara Haikola näyttää, miten vastussauvoilla treenataan oikein. Tärkeää on käden oikea asento ja sauvojen raahaaminen.

Sami Lettojärvi

Oletko joskus ihmetellyt lenkkipolulla vastaan tullutta sauvakävelijää, joka on painanut sauvaa erikoisesti koko käsivarren voimalla maahan ja sen jälkeen raahannut sauvan lähes suoralla kädellä eteen? Kyseinen kuntoilija on luultavasti ollut liikkeellä voima- tai vastussauvojen kanssa, joita moni pitää tavallisia kävelysauvoja paljon tehokkaampina. Voimasauvojen salaisuus on niiden sisältä löytyvä kuminauhavastus, jonka voi kehittyneimmissä malleissa säätää itselleen parhaiten sopivaksi. Perusmallin voimasauvoja on neljän, kuuden ja kymmenen kilon painoa vastaavilla vastuksilla.

– Vastussauvakävely sopii mielestäni kaikille aikuisille ikään ja kuntoon katsomatta. Ensin on kuitenkin hyvä opetella oikea tekniikka, kertoo lajiin reilu vuosi sitten hurahtanut hiihtovalmentaja Saara Haikola.

Haikola kiertääkin HyväHappi-toiminimensä kautta opastamassa aloittelijoille lajin perusasioita ympäri Etelä-Suomea. Tekniikka poikkeaa tavallisesta sauvakävelystä monella tapaa ja varsinkin alussa sen oppiminen vaatii keskittymistä.

– Vastussauvojen kanssa lähdetään liikkeelle sauvojen raahaamisesta. Sauva tuodaan eteen suoralla kädellä ja työnnetään taakse ihan reisien läheltä. Sauvaa ei nosteta samalla tavalla ylös kuin perussauvakävelyssä, Haikola neuvoo.

Vastussauvoja myyvät yritykset sanovat nettisivuillaan treenaamisen olevan jopa puolet tehokkaampaa kuin vastaava lenkki tavallisilla sauvoilla. Kaloreitakin mainitaan palavan moninkertaisesti.

Haikola ei väitteitä hämmästele, koska reippaalla vastussauvalenkillä tulee treenattua myös yläkroppaa.

– Oikein tehtynä vastussauvoilla saa kestävyysharjoituksen lisäksi kaupan päällä voimaharjoittelua. Ripeällä sauvomisella töitä tekevät lähes kaikki ylävartalon lihakset hauiksista ojentajiin ja selkälihaksiin. Tämän jälkeen ei tarvitse lähteä erikseen kuntosalille, Haikola kehuu.

Tehokkuudesta huolimatta vastussauvat ovat Haikolan mukaan nivelille lempeämmät kuin tavalliset kävelysauvat, koska sauva ei raahatessa tärähdä maahan yhtä kovaa. Hellävaraisuus tuntuu erityisesti olka- ja kyynärpäissä. Myös polviin ja lonkkiin kohdistuva paine on pienempää.

– Jos pohjakunto on huono, niin sauvominen voi aluksi tuntua raskaalta. Vauhdin ja vastuksen voi kuitenkin aina valita oman tason mukaan, Haikola muistuttaa.

Noin sadasta eurosta ylöspäin maksavat vastussauvat ovat yleensä säädettäviä, ja ne pitääkin säätää perinteisiä sauvoja paljon korkeammalle, noin rintalihaksen korkeudelle.

Pohjoismaisen tuotekehittelyn tuloksena syntyneitä vastussauvoja tiedetään käytettävän ainakin ruotsalaisten ammattihiihtäjien harjoitusmetodina. Haikolan vetämillä kursseilla on usein selvä enemmistö keski-ikäisiä naisia, jotka ovat harrastaneet tavallista sauvakävelyä.

– Tiedän kyllä herrasmiehiäkin, jotka ovat tästä innostuneet. Viime kurssilla oli mukana 15-vuotias tyttö, joka osti saman tien omat sauvat, Haikola iloitsee.

Vastussauvailua voi harrastaa kumitassujen ansiosta asfaltillakin. Talvellakin voi sauvoa, kun hankkii varaosiksi sauvoihin sopivat sommat.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat