Puheenaihe

Emilia Ruuskanen sai äitiyslomalla idean joka tuottaa nyt selvää rahaa – ammattilaiset neuvovat kuinka sinäkin voit tavoitella samaa

Miten sosiaalisesta mediasta voi tehdä ammatin? Viestintäkonsultti Markus Hilden Viestintätoimisto Manifestosta ja Uusi Kuu -bloggari Emilia Ruuskanen antavat vinkkejä alasta kiinnostuneille.

–¿Kaikki sisältöni heijastavat vahvasti elämääni ja kiinnostuksen kohteitani, kertoo suosittua Uusi Kuu -blogia kirjoittava Emilia Ruuskanen.

TYÖELÄMÄ | Kun Emilia Ruuskanen oli äitiyslomalla vuonna 2009, hän alkoi kirjoittaa verkkoon blogia. Muutamaa kuukautta myöhemmin hän teki sille Facebook-sivut.

– Blogit kasvattivat tuolloin suosiotaan vauhdilla, ja jo neljässä vuodessa olin osa portaalia ja nostin kuukausittaista korvausta tuottamaani sisältöä vastaan, Ruuskanen muistelee.

Uuden Kuun sisältö on sisustamista ja somistamista, uuden ja vanhan kontrastia. Blogissa seikkaillaan myös tyylin ja kauneuden maailmassa sekä yritetään olla hyvä äiti omaa naiseutta unohtamatta.

– Kaikki sisältöni heijastavat vahvasti elämääni ja kiinnostuksen kohteitani. Olen myös aina rajannut tietyn osan elämästäni ja läheisteni asiat blogin ulkopuolelle.

Suosittua Uusi Kuu -blogia kymmenen vuotta kirjoittaneesta Ruuskasesta on tullut täysverinen someammattilainen, tai somevaikuttaja kuten viestintätoimisto Manifeston viestintäkonsultti Markus Hilden hänen kaltaisiaan ihmisiä kutsuu.

Hildenin mukaan somesta voi syntyä ammatti, kun seuraajamäärät kasvavat sisällön ja aktiivisen keskustelun kautta sekä kun ”myy itseään” aktiivisesti – eli ottaa yhteyttä yrityksiin ja mahdollisiin yhteistyökumppaneihin. Tällöin sisällön on oltava kunnossa, sillä yritykset saavat yhteistyöpyyntöjä joka viikko.

– Pitää miettiä tarkkaan, millä juuri sinä erotut? Somettajan tausta, ammattitaito, mielipiteet ja elämäntavat – niiden pitää olla linjassa yrityksen kanssa. Esimerkiksi ekologinen tuotemerkki tekee yhteistyötä ainoastaan sellaisen somevaikuttajan kanssa, joka jakaa näkemykset sata prosenttisesti.

Ruuskasen aloittaessa somekenttä oli hänen mukaansa vielä niin sanotusti ”auki” ja joukosta erottuminen suhteellisen helppoa. Samaan aikaan blogeilta odotettiin yhä aktiivisempaa sisällön tuottamista ja erilaiset kanavat nostivat suosiotaan.

– Pinterest oli iso juttu, samoin erilaiset blogien seurantaan keskittyneet sivustot, kuten Bloglovin ja Blogilista.

Kesällä 2013 Ruuskasen Uusi Kuu -blogi siirtyi osaksi Indiedays-sivustoa.

– Tuolloin myös blogini kaupallinen sisältö lisääntyi ja bloggaaminen muuttui ammattimaisemmaksi. Mukaan tulivat myyntitiimi, tuottajat ja kehityskeskustelut. Puolisen vuotta sen jälkeen aloitin myös aktiivisen Instagramin päivittämisen, hän kertoo.

Tällä hetkellä somekanavista suosituin on Ruuskasen mukaan juuri Instagram.

– Se on noussut valtavaan suosioon. Moni on jättänyt perinteisen blogin ja siirtynyt pelkän Instagram -tilin päivittämiseen, hän kertoo.

Ruuskasen mukaan somesisältöjä ammatikseen tuottavan ansiot koostuvat kaupallisen sisällön palkkioista tai kiinteistä kuukausikorvauksista. Ansaintakeinona voi olla myös affiliate-markkinointi, jossa korvausta maksetaan toteutuneista tavoitteista.

– Käytännössä tämä tarkoittaa linkkejä, joiden klikkauksesta tai niiden kautta tapahtuneesta myynnistä esimerkiksi bloggaaja saa tietyn suuruisen provision. Kiinteään kuukausipalkkaan voi olla vaikea päästä, mutta omalla aktiivisuudella palkkiotasoa voi pitää jokseenkin samana vuoden ympäri, hän toteaa.

Hildenin mukaan säännöllistä tuloa eli rahapalkkaa saa noin 40 prosenttia somevaikuttajista. Tulot voivat vaihdella paljon.

– Tekemämme Somevaikuttaja 2018 -barometrin mukaan noin kaksi kolmasosaa somevaikuttajista tienaa kuukaudessa alle 2 500 euroa, eli hyvin monelle se on sivutoimi muun työn ohessa. Noin 16 prosenttia tienaa yli 3 500 euroa kuukaudessa. Sitä voisi ehkä jo pitää ”huippusomettajan” rajana. Yli sadantonnin vuosiansiot ovat erikoistapauksia – ne vaativat julkkisasemaa, jolloin työtarjouksia tulee niin paljon kuin vain ehtii tehdä.

Sitä, kuinka paljon somella itsensä elättäviä suomalaisia on, ei ole vielä tutkittu kovin laajasti.

– Barometrimme mukaan 56 prosenttia somevaikuttajista pitää somettamista ammattinaan ja lopuille se on harrastus. Somevaikuttajilla voi myös olla useita ammatteja. Henkilö voi olla esimerkiksi kouluttaja, kirjailija, toimittaja ja vaikka hevosten hoitaja.

Vinkit heille, joita ala kiinnostaa

Keskity yhteen aihepiiriin erityisen intohimoisesti. Jos matkailet paljon, keskity tekemään sisältöä matkailuun liittyen. Jos pidät valokuvaamisesta, luo kanavasi sen ympärille. Kehitä osaamistasi aloilta, jotka koet mielekkäinä.

Aktiivisuus ja vuorovaikutus ovat kaiken a ja o.

Muista, että joskus hassukin idea voi kantaa pitkälle. Esimerkiksi Kasper Strömmanin blogi lähti aikoinaan design-maailman humoristisesta käsittelemisestä. Ole reilusti oma itsesi. Muita kopioimalla ei kannata lähteä alkuun.

Kun sisältö on persoonallista, ja annat omaa itseäsi, saat aikaan kiinnostavaa ja aina erilaista sisältöä. Erottuakseen muista pitää tehdä paljon töitä.

Seuraa aikaasi äläkä pelkää sanoa mielipiteitäsi, kunhan perustelet ne hyvin.

Mieti voisiko asiantunteva podcast olla sinun juttusi, jos et ole omimmillasi kirjoittajana tai videon tekijänä.

Pelaa reilua peliä ja noudata hyviä tapoja. Ole ystävällinen, se kannattaa aina.

Kiinnostu SEO-optimoinnista ja algoritmeistä.

Mieti kohderyhmääsi ja panosta markkinointiin.

Vinkit Markus Hildeniltä ja Emilia Ruuskaselta

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Jopa 800 000 euroa yhdeltä istumalta – tältä alalta on tulossa nyt nuorimmat miljonäärit6.8.2018 04.35
Suomalaisyrityksen keksimä nerokas juoma on pian satojen miljoonien saatavilla ympäri maailmaa – "se on käytännössä suolaa ja sokeria"17.9.2018 04.15
"Fortnite-hakkerit" tienaavat valtavia summia – näin he ryöstävät supersuosittua peliä25.12.2018 05.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat