Puheenaihe

Uuden alkoholilain pelättiin tekevän suomalaisista juoppoja – nyt totuus tuli ilmi

Kansa hikoili ja juomien kulutus kasvoi viime kesänä.

[email protected]

Uuden alkoholilain vaikutukset alkoholin vähittäismyyntiin jäivät maltillisiksi. Alkoholin kulutus kasvoi viime vuonna litroissa prosentin ja absoluuttisena alkoholina mitattuna puoli prosenttia.

Tiedot ilmenevät Taloustutkimuksen selvityksestä, jossa se seurasi lakimuutoksen vaikutuksia Alkon ja päivittäistavarakaupan myyntitietojen sekä matkustajatuontitietojen perusteella.

Uuden alkoholilain ja veromuutosten ohella alkoholin myyntiä lisäsivät kesän pitkät hellejaksot. Touko-, heinä- ja elokuussa alkoholijuomien myynnin kasvu päivittäistavarakaupassa oli poikkeuksellisen suuri, noin 15 prosenttia verrattuna edelliskesään.

Ero on myös suuri viileämpään kesäkuuhun, jolloin päivittäistavarakaupan alkoholimyynti laski neljä prosenttia.

– Säällä oli poikkeuksellisen suuri vaikutus alkoholin vähittäismyyntiin viime vuonna. Sen voi sanoa vaikuttaneen enemmän kuin laki- ja veromuutokset. Jos tammi–lokakuun tilastoista poistaa helteisimmät touko- ja heinäkuun, alkoholijuomien vähittäismyynti väheni litroissa 1,9 prosenttia ja absoluuttilitroissa 1,4 prosenttia, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto huomauttaa.

Hellepiikki kasvatti myös virvoitusjuomien myyntiä. Niiden myynti lisääntyi kesällä 20 prosenttia ja vesien myynti noin 40 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Uusi alkoholilaki tuli vähittäiskaupassa voimaan vuoden 2018 alusta lähtien. Uudistus salli kauppojen myydä enintään 5,5 prosentin vahvuisia alkoholijuomia.

Suhteellisesti eniten myyntiään kasvattivat vahvat long drink -juomat, joita sai aiemmin myydä vain Alkossa. Alkoholiverojen korotukset tukivat osaltaan vahvojen lonkeroiden kulutuksen kasvua, sillä niiden alkoholivero nousi viisi prosenttia ja oluiden 10,9 prosenttia.

Keskiolut säilytti silti asemansa kuluttajien ylivoimaisena suosikkina. Nelosoluiden osuus kaupan oluiden myynnistä oli noin yhdeksän prosenttia. Siitä huolimatta Alkosta päivittäistavarakauppaan vapautuneen nelosoluen litramyynti jäi hieman edellisvuotta pienemmäksi. Sekä keskioluen että siiderin vähittäismyynti laski seitsemän prosenttia.

Matkustajatuonnin arvioidaan vähenneen litroissa noin viisi prosenttia ja absoluuttisena alkoholina mitattuna puolitoista prosenttia.

Taloustutkimus teki selvityksen Päivittäistavarakauppa ry:n toimeksiannosta. Lähteinä olivat Valviran alkoholin kulutustilastot, Alkon myyntitilasto, THL:n ja TAK Oy:n matkustajatuontitilastot ja Tilastokeskus. Lisäksi Taloustutkimus keräsi tammi–joulukuun myyntitiedot Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksiltä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat