Puheenaihe

Keijo, 90, ja poika kehittivät tuotteen, jota liki jokainen suomalainen on käyttänyt – oliko tämä sinunkin perheessäsi?

KLASSIKKO Hymy-helistimen valmistuminen ei käy nappia painamalla. Se vaatii kolme eri konetta ja paljon käsityötä.

Hymy-helistin on pojan psykologi, psykoterapeutti Seppo Ahtolan ja isän kultaseppä Keijo Ahtola yhteistyön tulos.

Marika Lumme

Keijo Ahtola, 90, istuu keinutuolissa Petaksessa sijaitsevassa isossa keltaisessa omakotitalossa. Olohuoneen pöydällä on useita helistimiä, jotka herättävät monille muiston lapsuudesta, omastaan tai jälkikasvun.

– Jäin jo 80-vuotiaana eläkkeelle, joten enää en ole niitä valmistanut, Ahtola vitsailee.

Omakotitalon alemmasta kerroksesta löytyy muovitehdas. Pienessä tehtaassa on valmistettu yli puoli miljoonaa helistintä. Niistä tunnetuin on äitiyspakkauksen mukana jaettu Hymy-helistin.

– En halunnut tehdä yrityksestä isoa. Minulle riitti, että perhe saa elannon. Yritystoiminnan laajentaminen olisi tarkoittanut muuttoa kodista. Tätä en halunnut, Ahtola kertoo.

Ahtola perusti Tehomuovi Oy:n vuonna 1960. Yritys toimi aluksi Tapanilassa, kunnes Ahtolan perhe muutti Petakseen.

Itse rakennetun omakotitalon alakertaan tehtiin pieni tehdas. Yläkerrassa asuivat isän ja äidin, Anja Ahtolan, kanssa pojat, tuolloin 15-vuotias Seppo ja 9-vuotias Markku.

Tehtaassa valmistettiin ensimmäisen vuosikymmenen aikana muun muassa suppiloita, pullonkorkkeja ja saippuakoteloita. Myös yrityksen ensimmäiset helistimet näkivät päivänvalon. Tuolloin käsi- ja vaunuhelistimissä oli esimerkiksi eläinkuvioita.

– Muovi oli siihen aikaan pop ja myös aika kallista, Ahtola sanoo.

Kultasepäksi valmistunut Ahtola hyödynsi taitojaan näppärästi muovialalla. Yrittäjä oivalsi, että helistimillä on kysyntää. Alkoi Hymy-helistimen kehitystyö. Elettiin 1970-luvun loppupuolta.

Keijo Ahtola muistelee, että lähtökohtana oli luoda helistin, johon ei tarvita liimausta ja joka psykologisesti viehättää lapsia. Ahtola pyysi avukseen psykologiksi juuri valmistuneen kolmekymppisen Seppo-pojan.

– Isä pyysi apua helistimen ulkomuotoon. Ensimmäisenä ehdotin hymyileviä kasvoja, Seppo Ahtola kertoo.

Psykologin vinkki oli myös värien käyttäminen. Hymyhelistintä onkin valmistettu useissa eri väreissä.

Isän ja pojan yhteistyön tuloksena helistimestä syntyi kevyt ja riittävän vaimeaääninen.

– Helistimen muoto takaa sen, että siihen ei voi tukehtua eikä se paina vauvaa, vaikka se jäisi alle, Seppo Ahtola kertoo.

Seppo Ahtola kertoo antaneensa muutamia ideoita, mutta korostaa isänsä kehitystyötä tärkeimmäksi.

– Isä kehitti itse muotit, joilla helistin valmistettiin sekä menetelmän, jolla helistin tehtiin ilman liimausta. Helistin kestää, vaikka sen päälle astuu. Helistimen helppo puhdistettavuus oli myös tärkeää, hän kertoo.

Hän vinkkaa, että helistimellä voi leikkiä perinteistä kukkuu-leikkiä, kun hymyilevät kasvot menevät piiloon helistintä kääntämällä.

Hymy-helistimen valmistuminen ei käy nappia painamalla. Se vaatii kolme eri konetta ja paljon käsityötä. Helistimen kestävyys ja turvallisuus on taattu tekniikalla, jossa muovit liitetään yhteen koneilla ilman liimoja tai pehmintimiä.

– Hymy-helistin on 100 prosenttisesti suomalainen tuote, suunnittelupaperista lähtien, Keijo Ahtola kertoo.

Syy, miksi helistin on monelle suomalaiselle tuttu, löytyy äitiyspakkauksesta. Äitiyspakkauksessa Hymy-helistintä jaettiin koteihin vuodesta 2002 lähtien.

Äitiyspakkauksessa jaettiin punaista helistintä. Helistin poistui äitiyspakkauksesta vuonna 2009, kun yrittäjäpariskunta jäi eläkkeelle.

Tehomuovi Oy vietti hiljaisia vuosia aina vuoteen 2013 saakka, jolloin Seppo Ahtola ja veli Markku Ahtola ryhtyivät sivutoimisena työnään valmistamaan helistimiä uudelleen.

Markku Ahtola kertoo, että viimeksi Hymy-helistimiä on valmistettu noin vuosi sitten. Niitä tehdään tällä hetkellä tarpeen mukaan harvakseltaan.

– Meillä ei ole isän taitoa valmistaa mitään uutta tai kehittää tuotetta eteenpäin. Joskus on ollut ideoita, että tästähän voisi tehdä vaikka kankaita ja heijastimia. Se vaatii kuitenkin osaamista, jota meillä ei ole, Markku Ahtola selvittää.

Pojat näkevät Hymy-helistimissä potentiaalia vaikka ulkomaan markkinoille asti. Yrityksen myynti onkin käynyt mielessä, sillä veljeksillä on omat urat toisilla aloilla.

– Emme vain aktiivisesti ole etsineet ostajaa, he vinkkaavat.

Keijo Ahtola sanoo vuosien varrella saaneensa ostotarjouksia yrityksestä. Hän ei myynyt, mutta niin ikään näkee potentiaalin. Isän toiveena on, että yritys ja Hymy-helistin päätyisivät hyviin käsiin.

– Olin jalan murtumisen vuoksi sairaalassa ja vieruskaveri tiesi Hymy-helistimen. Hän sanoi, että se on klassikko. Niin se taitaa olla, Ahtola kertoo.

Suosittu helistin

Vantaalaisen Ahtolan perheen kehittämä Hymy-helistin oli suosittu aina 1980-luvulta lähtien.

Tehomuovi Oy:n valmistamaa Hymy-helistintä jaettiin useamman vuoden ajan äitiyspakkauksessa, ensimmäisen kerran vuonna 2002.

Yrityksen valmistama Saturnus-helistin oli yksi äitiyspakkauksessa ennen Hymy-helistintä jaettu lelu.

Monet vanhemmat haluavat yhä ostaa lapsilleen Hymy-helistimen. Pääkaupunkiseudulla helistimiä on myytävänä ainakin Espoon lelumuseon kaupassa ja joissain verkkokaupoissa. Myös kirpputoreilta tehdään helistinlöytöjä.

Hymy-helistimen harvinaisemmat värit ovat olleet helistinkeräilijöiden keskuudessa haluttuja. Äitiyspakkauksessa ollut punainen on suosituin väri. Muut valmistuksessa nykyään olevat värit ovat oranssi, vihreä, keltainen ja sininen.

Hymy-helistintä on kutsuttu myös Kasvo-helistimeksi. Helistimiä on myyty vuosien varrella eri merkeillä, muun muassa Infa, Ainu ja Paapu.

Helistimen valmistus on osittain käsityötä ja sen valmistukseen tarvitaan kolme eri konetta.

Helistimelle on myönnetty Kotimaisen Työn Liiton Avainlippu ja Design from Finland-merkit.

Me helistinhullut -Facebook-ryhmän kansikuvana komeilee Hymy-helistin.

Lisää aiheesta

V*tuttaako tiskaaminen? Miss Helsinki Nina Kallio keksi niksin, jonka avulla astiat täytyy pestä huomattavasti harvemmin23.1.2019 04.45
Suomi keksi nerokkaan aseen lunta vastaan – jos nyt ei sula niin...9.2.2019 05.15
Onko tässä seuraava hitti maailmalla? – Suomalaisfirma innoissaan keksinnöstään7.2.2019 04.45

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat