Puheenaihe

Löytyykö kotoasi näitä tavaroita? Voit tienata niistä satoja euroja – tori.fi -johtaja kertoo mitä nyt himoitaan netissä

Kuvituskuva. 

Johanna Erjonsalo

Äkillinen rahantarve saa monen pohtimaan, mitä omista tavaroista voisi panna myyntiin. Ensimmäiseksi kannattaa tutkia, löytyisikö irtaimistosta merkkituotteita, joista olisi valmis luopumaan.

– Jälleenmyynti korreloi erittäin vahvasti tuotteiden brändin vahvuuden kanssa. Kuvaavin esimerkki ovat Artekin tuotteet, joiden hinta jopa käytettynä nousee inflaatiota nopeammin, sanoo verkossa toimivan Tori.fin markkinapaikkajohtaja Timo Huhtamäki.

Moni päätyy kaupittelemaan kodin elektroniikkaa. Esimerkiksi television voi saada myytyä hyvällä hinnalla verkkokirppiksellä nopeastikin, mutta tällöin käsissä pitäisi olla melko uusi laite.

– Uusien elektroniikkatuotteiden kehitys on nopeaa, ja ne ovat koko ajan parempia ja halvempia. Näin ollen käytettyjen tuotteiden markkina on pienempi, huomauttaa verkkopalvelu Huuto.netin tuotekehityspäällikkö Juho Laatikainen.

Toisaalta pelaaminen on nyt voimakas trendi. Pelaajien keski-ikä on nousussa, ja suosittua on myös retropelaaminen vanhoilla laitteilla. Tämä on lisännyt pelikonsolien kysyntää.

Timo Huhtamäen mukaan konsolipaketit ovat tällä hetkellä yksi parhaiten arvonsa säilyttävistä elektroniikkatuotteista.

– Esimerkiksi PS4-konsoleita ja konsolipaketteja meni tammikuussa kaupaksi noin 260 kappaletta 235 euron keskihintaan, Huhtamäki kertoo.

Uutena konsolipakettien lähtöhinta on noin 300 euroa.

Joskus oikean hinnan määrittely elektroniikalle voi olla yllättävänkin vaikeaa. Ajankohtaiset ilmiöt saattavat nostaa yksittäisten tuotteiden menekin hetkellisesti hyvin kovaksi. Näin kävi esimerkiksi Bitcoin-kryptovaluutan louhintaan käytettäville tietokonekomponenteille jokin aika sitten.

– Kun kysyntä oli kovimmillaan, ne vietiin käsistä, ja osa myi liian halvalla. Kun kryptovaluutta romahti, kysyntä loppui ja hinnat taas laskivat, Juho Laatikainen sanoo.

LUE MYÖS: Niina on ostanut liki kaikki harrastusvälineensä käytettynä – "Säästöä tulee monta kymppiä"

Myös lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden kohdalla kysyntä on hyvin brändivetoista. Timo Huhtamäen mukaan lastentarvikkeissa haetuimpia hakusanoja ovat Emmaljunga ja Bugaboo (rattaat) sekä Britax (turvaistuin) ja Stokke (syöttötuoli).

– Esimerkiksi myytyjen Emmaljunga-ilmoitusten keskihinta tammikuussa oli noin 300 euroa. Kaupaksi näitä rattaita meni 320 kappaletta. Uutena lähtöhinnat ovat noin 400 eurossa. Jälleenmyyntihinta on noin 80 prosenttia, mikä on tyypillistä käyttötavaratuotteille, joilla on vahva brändi.

Uusia tuotteita ostaessa kannattaisi käyttää hetki myös jälleenmyyntiarvon miettimiseen.

– Olemme analyytikoidemme kanssa laskeneet, että lähes kaikissa tuotekategorioissa kuluttajien kannattaisi ostaa uutena tuoteryhmän arvostetuimpia brändejä, sillä se takaa parhaan jälleenmyyntiarvon ja tulee lopulta halvimmaksi, Huhtamäki kertoo.

Käytetyn tavaran myynnissä kannattaa ottaa huomioon myynnin ajankohta. Talvella hyväkuntoisista luistimista voi kokeilla pyytää vähän korkeampaa hintaa kuin kesällä, jolloin ne eivät välttämättä mene edes kaupaksi. Sesonkituotteiden paras myyntihetki on juuri sesongin alkaessa, kuten uusienkin tavaroiden kohdalla.

Hintaa miettiessä voi tarkistaa, mikä olisi vastaavan tuotteen hinta uutena, ja hakea verkkokirppiksiltä muiden hintapyyntöjä samasta tuotteesta.

– Jos haluaa tavarasta nopeasti eroon, voi laittaa hinnan vähän alhaisemmaksi kuin muilla. Liian edullinen hinta herättää kuitenkin epäilyksiä, Huhtamäki muistuttaa.

Huolellisesti laadittu ilmoitus edistää myyntiä verkkokirppiksillä huomattavasti. Hyvät kuvat herättävät kiinnostuksen. Kuvaustaustan on oltava selkeä, jotta tuote erottuu siitä, ja kuvia kannattaa ottaa eri kulmista. Huonosti valotettu ja epätarkka kuva ei houkuttele klikkaamaan lisätietoja.

Ostajaehdokasta kiinnostavat aina myös tuotteen ikä, kunto, mitat ja sijainti. Timo Huhtamäen mukaan menekkiä lisää erittäin paljon se, jos myyjä tarjoutuu viemään tuotteen ostajalle.

– Taustalla on se, että kaupungeissa monilla ihmisillä ei ole autoa. Tutkimustemme perusteella he arvostavat myyjiä, jotka ovat valmiita kuljettamaan tuotteen.

Mitä on vertaiskauppa?

Vertaiskauppa on kuluttajien välistä kaupankäyntiä.

Kaupan kohteena ovat useimmiten käytetyt tavarat.

Arvonlisäveroa ei peritä, koska myytävät määrät ovat verrattain pieniä.

Kaupat ovat siirtyneet vuosien mittaan perinteisiltä kirpputoreilta internetiin.

Suomessa verkon vertaiskauppa on keskittynyt voimakkaasti kahteen palveluun: Huuto.netiin ja Tori.fihin.

Vertaiskauppaa käydään runsaasti myös yhteisöpalvelu Facebookissa erityisesti aluekohtaisissa kirpputoriryhmissä.

Lähde: Kaupan liitto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ex-missi Janna-Juulia paljastaa blogissa: näin "paljon" Miss Helsinki tienaa vuodessa – "jos joku väittää köyhäksi..."4.2.2019 03.50
Sami Hedberg haukutaan aina lyttyyn – sitten hän alkaa tienata rutosti rahaa1.3.2017 07.04
Jopa 800 000 euroa yhdeltä istumalta – tältä alalta on tulossa nyt nuorimmat miljonäärit6.8.2018 04.35

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat