Puheenaihe

Parempaa palkkaa kevyemmällä verotuksella – lähtisitkö sinä tähän työpaikkaan?

Kapteeni Niklas Nordlundilla ja sähkömies on Pekka Törmäsellä on pitkä kokemus työskentelystä laivalla.

Johanna Erjonsalo

Merellä seilaava laiva on kuin pieni kaupunki, jossa joku valvoo aina. Näin kuvailee Tallink Silja Oy:n viestinnän asiantuntija Sari Sillman arkea aluksilla, jonka yhdessä laivavuorossa työskentelee sesongista ja matkustajamääristä riippuen noin 200–320 henkilöä. Joukkoon mahtuu laaja kirjo eri ammattikuntien edustajia.

– Siellä tarvitaan niin sähköä, vettä kuin siivousta, tarvittaessa myös akuuttia ensihoitoa ja järjestyksenvalvontaa. Koska laivalla mahdollistetaan majoittuminen, makunautinnot, ostokset, viihde-esitykset ja monenlainen tekeminen kaikenikäisille, tarvitaan siellä todella monen eri alan osaajia, Sillman sanoo.

Tallink Silja työllistää maissa noin 500 henkilöä ja merellä kahdella laivalla – Silja Serenadella ja Baltic Princessillä – yhteensä noin 1 000 henkilöä. Sukupuolijakauma laivojen vakituisista työntekijöistä on tällä hetkellä melko tarkalleen tasan: puolet naisia, puolet miehiä.

Vaikka jokaisen laivatyöntekijän uratarina on erilainen, on moni laivalla pitkään työskennellyt tullut merihommiin alun perin hieman sattumalta tai kesätöihin.

–  Sittemmin laivatyö on vienyt mukanaan sydäntä myöten. Vaikka tämä ei sovi kaikille, sanoo moni, ettei osaisi enää muunlaista työtä ja työrytmiä ajatellakaan. Eikä merellisissä maisemissakaan ole valittamista. Esimerkiksi upeisiin auringonnousuihin tai -laskuihin ei varmaan kyllästy koskaan, Sillman hymyilee.

Maalta merille mieliviä kiinnostaa tietenkin myös palkka. Miten laivalla tienaa?

– Pääsääntöisesti laivalla on korkeammat palkat kuin vastaavissa tehtävissä maissa, ja laivalla on myös käytössä maaverotusta kevyempi meriverotus. Laivatyössä on myös se etu, että töissä ollessa rahaa ei kulu juuri mihinkään, kun työvuoron aikana työnantaja tarjoaa asumisen, työvaatteet ja ruoan, Sillman muistuttaa.

Meillä on Suomessa ja Ruotsissa varmaan yksi maailman hienoimmista ja haastavimmista saaristoista, mihin ei kovin helposti kyllästy.

Kun työvuoro on ohi, ei laivalta pääse yöksi kotiin. Määräaikaisissa työsuhteissa työjaksojen pituus voi vaihdella paljonkin, ja kertyneet vapaat maksetaan rahana. Vakituisessa työsuhteessa oleville noudatetaan vuorottelujärjestelmää.

– Se tarkoittaa, että työtä tehdään työjaksoissa, joiden kesto on yleensä 7, 8, 10 tai jopa 14 päivää. Työjaksoa seuraa tavallisesti samanpituinen vapaa jakso, Sillman kertoo.

Lukemattomia auringonnousuja ja -laskuja on työssään nähnyt myös risteilyalus Silja Serenaden kapteeni Niklas Nordlund, joka kehuu kapteenin työtä monipuoliseksi, mielenkiintoiseksi ja sopivasti haasteita tarjoavaksi.

Nykyisin kapteeni ei enää ole ruorin yksinvaltias, vaan työ on Nordlundin mukaan ennen kaikkea tiimityötä komentosillalla ja eri osastoilla työskentelevien välillä.

– Monet ajattelevat, että kapteeni ajaa laivaa 24/7, mutta totuus on, että vain pieni osa työstä on komentosillalla laivan ajamista. Kapteenina hoidan aina satamaan saapumisen ja lähdön sekä käynnin Ahvenanmaalla yöaikaan, mutta merellä laivan ohjaamisesta huolehtivat perämies ja tähystäjämatruusi, saaristossa myös linjaluotsi, Nordlund kertoo.

Kapteenilla on kuitenkin viimeinen sana ja vastuu.

– Loppukädessä vastaan aina matkustajien, henkilökunnan ja laivan turvallisuudesta. Kapteenin on oltava aina saatavilla, jos jotain erikoista tapahtuu. Viihdyn tässä työssä todella hyvin, etenkin kun tiedän, että minulla on osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta sekä hyvä laiva alla, hän kehuu.

Reilut kuusi vuotta Silja Serenaden kapteenina työskennellyt Nordlund ei myönnä, että saman reitin ajaminen koskaan tympisi.

– Meillä on Suomessa ja Ruotsissa varmaan yksi maailman hienoimmista ja haastavimmista saaristoista, mihin ei kovin helposti kyllästy. Toki kun syksy koittaa ja alkaa olla pimeää ja tuuli vinkuu, niin joskus sitä miettii, että olisi kivaa seilata jossain eteläisimmillä leveysasteilla. Mutta kyllä jokaisella vuodenajalla on omat mukavat erityispiirteensä ja viehätyksensä, hän sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Vuoden parhaat: Arman Alizad: Näissa ammateissa työntekijöille pitäisi maksaa niin paljon palkkaa kuin he haluavat28.12.2018 04.55
Yritys maksoi alle 3 e/tunti Suomessa – Firman nimi julkaistiin25.11.2018 04.55
Vastavalmistuneelle 2 918 e/kk ja työpaikan vaihtajalle 550 e/kk lisää – tällä alalla pyyhkii hyvin17.12.2018 14.14

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat