Puheenaihe

Nämä ovat yleisimmät yrittäjien kohtaamat petokset – tee näin, jos joudut huijausyrityksen kohteeksi

Kuvituskuva.

Kautto Jaana

Yrityksiin kohdistuvat huijaukset ja petosrikollisuus ovat lisääntyneet viime vuosina merkittävästi. Koko ajan yleistyvä huijausmuoto on esimerkiksi toimitusjohtajahuijaukset, joita todetaan pelkästään Helsingissä vuosittain kymmeniä.

Suomen Yrittäjät on nyt julkaissut oppaan, joka auttaa tunnistamaan ja torjumaan yleisimpiä yrityksiin kohdistuvia huijauksia. Näitä ovat esimerkiksi hakemistohuijaukset, huijauslaskut, identiteettivarkaudet ja toimitusjohtajahuijaukset.

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen pitää opasta hyvin tarpeellisena, sillä huijaukset koskevat yhä useampia yrityksiä ja aiheuttavat merkittävää taloudellista vahinkoa.

– Pelkästään hakemistopalveluja koskevista huijauksista aiheutuu yrityksille yli 20 miljoonan lasku vuodessa.

Epämääräisten hakemistopalvelujen tarjoaminen on harhaanjohtavan markkinoinnin yleisin tapa. Varsinkin yrityksen juuri perustanut tai ostanut voi joutua huijausrumban kohteeksi, Toivonen sanoo Suomen Yrittäjien tiedotteessa.

Myös yritysten identiteettivarkauksien määrä on kovassa kasvussa. Niistä yrityksille voi koitua jopa satojen tuhansien eurojen lasku.

– Identiteettivarkauksia tehdään avoimia yritystietoja ja kyberturvallisuuden aukkoja hyödyntämällä. Myös PRH:n paperisia yhteystietojen muutosilmoituksia käytetään yritystietojen kaappauksissa.

– PRH:n vain sähköiset ilmoitukset salliva palvelu ja kaupparekisteritietojen muutoksista ilmoittava vahti ovat hyödyllisiä. Niiden avulla pystyy seuraamaan, etteivät tiedot joudu vääriin käsiin, Toivonen kertoo tiedotteessa.

Oppaasta saa selkeitä neuvoja huijaustapauksiin.

– Kerromme, mitä pitää tehdä, jos joutuu huijausyrityksen kohteeksi tai huomaa tulleensa huijatuksi. Erilaisten huijaustapojen varalle annetaan selkeät toimintaohjeet.

– Yleisesti neuvona on, että pitää tehdä reklamaatio heti ja vaatia puhelunauhoite kuultavaksi. Usein jo tämä saa aikaan sen, että myyjä luovuttaa, Toivonen kertoo tiedotteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat