Puheenaihe

MTV: Ikea tiesi Finlaysonin kohumainoksesta reippaasti etukäteen – toimitusjohtaja kiistää nettihuhut

Jukka Kurttila. Arkistokuva.

Olli Herranen

Helsingin Uutiset kertoi keskiviikkona tekstiiliyritys Finlaysonin mainoksesta, jossa kuittailtiin avoimesti huonekalujätti Ikealle. Finlayson julkaisi koko etusivun kattaneen mainoksen keskiviikkona Helsingin Sanomissa:

– Hei Ikea, tässä on maailman kaunein lakana. Tehkää perässä. Kuvitelkaa, kuinka kauniiksi maailma muuttuisi, jos te ja muutkin kansainväliset tekstiilijätit tekisitte saman kuin me, Finlayson mainosti GOTS-sertifioitua luomupuuvillaansa.

Ikea vastasi mainokseen pikaisesti julkaisemalla heti aamupäivällä sosiaalisessa mediassa oman mainoksensa.

– Hei Finlayson, kiitos haasteestanne Helsingin Sanomissa tänään! Mekin teemme kauniita lakanoita. Vastuullisuus on toimintamme ytimessä. Työmme vastuullisen puuvillatuotannon eteen jatkuu edelleen ja on hienoa, että muutkin alan toimijat ovat mukana talkoissa. Tehdään yhdessä!, Ikea vastasi.

Finlaysonin koko sivun mainos herätti runsaasti keskustelua sosiaalisessa mediassa. Osan mielestä yritys nolasi itsensä mustamaalaamalla kilpailijansa ja osa kiitteli hyvästä keskustelun avauksesta ympäristön hyväksi. Jotkut epäilivät yritysten sopineen kampanjasta etukäteen.

Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttilan mukaan "kohumainoksen" tarkoitus oli herätellä suomalaiset ajattelemaan maapallon tilaa ja haastaa isot, globaalit toimijat konkreettisiin tekoihin ympäristön hyväksi, MTV kertoo.

Sosiaalisessa mediassa ehdittiin epäillä mainoskampanjaa Finlaysonin ja Ikean yhdessä junailemaksi. Nerokkaasta yhteiskampanjasta ei kuitenkaan Kurttilan mukaan ollut kyse, MTV:n jutussa kerrotaan.

– Varoitimme Ikeaa kyllä reippaasti etukäteen, että tällainen mainos on tulossa. Olemme sen verran herraskaisia, että lähetimme sen etukäteen nähtäväksi, Kurttila sanoo MTV:lle.

Näin ollen Ikealla oli siis aikaa suunnitella vastineensa mainokselle. Kurttila ei kuitenkaan purematta niele Ikean vastinetta, jutussa kerrotaan.

– He hieman vihersivät itseään. Vastuullisuudella on hintansa. Hintaan 14,99 on mahdotonta tuottaa kovin vastuullisesti, hän sanoo MTV:lle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

TE: Ikea kokeilee uutta palvelua – hankkisitko sinä huonekalusi tällaisella sopimuksella20.7.2019 04.30
IS: Vanhemmat järkyttyivät Ikeassa: 3-vuotias poika oli "mustalla listalla" – näin huonekalujätti vastaa10.3.2019 04.30
”Alennus -20%” ja ”Säästä 40 euroa” ei pitänytkään ihan paikkansa – Urheiluvälineliikkeen huonosti harkittu mainos toi 40 000 euron uhkasakon27.4.2019 04.30

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat