Puheenaihe

Yle: Raidat palasivat Marianne–karkkiin kuluttajien boikotilla – Aimo Vuorinen keksi myös tuotemerkit Carillo ja Omar

Kuvituskuva.

Virpi Poikolainen

Graafikko ja kirjailija Aimo Vuorinen on keksinyt huikean määrän suomalaisten tuntemia tuotemerkkejä, kertoo Yle.

Vuonna 1953 hän sai tehtäväkseen kehittää Chymoksen nimettömänä myydylle piparminttukaramellille nimen ja uuden formaatin. Punainen ja valkoinen raita ei enää käynyt. Vuorinen valitsi karkkipaperiin ranskalaisen vallankumoustaistelija Mariannen kuvan, ja paperia tilattiin tehtaalle valtava määrä. Ihmiset eivät sitä ostaneet. Raidat palautettiin, mutta nimi Marianne jäi. Nyt karkkia valmistuu Lappeenrannan tehtailla 1,3 miljoonaa kiloa vuodessa.

Carillo-juoman nimen takana on Campari, kertoo Vuorinen Ylelle.

Vuonna 1966 Vuorinen sai tehtäväkseen suunnitella nopeasti uutuusmakeiselle nimi. Brunbergin karkkitehtaalla oli valikoimissaan suosittu Alku-kermatoffeekaramelli, ja sille oli kokattu kilpailija.

Vuorinen kaivoi pöytälaatikostaan nelikirjaimisia sanoja. Listalta löytyi Omar. Vuorinen suunnitteli logon ja kääreiden ulkoasun. Muutaman päivän kuluttua ne lähtivät kääretehtaalle painettaviksi.

Ylen kirjoitus Aimo Vuorisesta on täällä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat