Puheenaihe

Näin paljon sinun tulisi vähintään liikkua viikossa – uudet suositukset julki

Vanhat suositukset viikottaisesta 2 tunnin ja 30 minuutin reippaasta liikunnasta saavat nyt rinnalleen kehotuksen lyhyeen 3–4 minuutin liikuskeluun.

Arkisto / Lotta Åberg

Miten motivoida suomalaisia liikkumaan, kun pimeä syksy ja hektinen arki vetävät kansaa enemmän sohvalle kuin salille päivän päätteeksi?

Suomalaisten liikkumattomuutta yritetään taklata nyt uusilla suosituksilla, joiden mukaan lyhytkin liikuskelu ja jopa paikallaan olemisen tauottaminen ovat hyväksi terveydelle.

UKK-instituutin mukaan jo muutaman minuutin liikkuminen esimerkiksi työn tai opiskelun lomassa on hyvästä.

– Uudistetusta liikkumisen suosituksesta on poistettu vaade vähintään 10 minuutin kestoisista liikkumishetkistä. Nyt riittävät jo muutaman minuutin pätkät kerrallaan, sanoo UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori Tommi Vasankari tiedotteessa.

Maanantaina julkaistut suositukset perustuvat laajoihin tutkimusaineistoihin sekä amerikkalaiseen liikkumissuositukseen. Vasankarin mukaan taustalla on vankka "vanhan puhelinluettelon kokoinen" tutkimusnäyttö.

Suosituksissa ovat edelleen mukana reipas, sydämen sykettä kohottava liikunta, jota pitäisi harrastaa 2 tuntia ja 30 minuuttia viikossa.

Toinen vaihtoehto on harrastaa rasittavaa liikuntaa, jolloin suositeltu liikkumisen määrä on 1 tunti ja 15 minuuttia viikossa.

Aiempien tutkimusten mukaan yli puolet suomalaisaikuisista liikkuu riittävästi, mutta hengästyttävää kuntoliikuntaa harrastaa vain joka kolmas.

THL:n viime vuonna julkaiseman selvityksen mukaan 70 prosenttia aikuisista harrastaa vain kevyttä liikuntaa tai ei liiku vapaa-ajallaan lainkaan.

UKK-instituutin tutkimuksen mukaan vähiten kestävyysliikuntaa harrastavat 20–29-vuotiaat miehet, joilla osuus yltää vain 10 kymmeneen prosenttiin. Saman ikäisillä naisilla osuus oli vajaat 20 prosenttia.

Säntillisimmin suosituksia noudattivat kuusikymppiset, joista suositusten mukaisesti liikkui noin 25 prosenttia. Viime vuonna julkaistut tiedot ovat kyselytutkimuksia luotettavampia, sillä ne kerättiin liikemittareilla.

Uudet suositukset ovat täsmälääkettä etenkin niille, jotka liikkuvat vähän. Tommi Vasankarin mukaan kevyemmällä liikuskelulla on terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville.

Kevytkin liikuskelu voi alentaa verensokeri- ja rasva-arvoja. Lisäksi se vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää lihaksia ja niveliä.

– Liikuskelua ja paikallaan olon tauottamista tulee tehdä joka päivä – mitä useammin, sen parempi, Vasankari korostaa tiedotteessa.

Suosituksissa korostetaan myös lihaskuntoa, joka jää usein suomalaisilla vähälle huomiolle. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi suosituksen mukaan harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Uutta on myös riittävän unen huomioiminen.

– Riittävällä unella ja liikkumisella on yhdessä merkittäviä terveysvaikutuksia, ja unen vaikutus palautumisessa on suuri.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Uusimmat

Luetuimmat