IM Johanna Tukiaisen keikalla: "Olen höpsö, mutta en ole ilkeä – minä en kuulu vankilaan!"

Johanna Tukiainen esiintyi lauantaina 28.3.2015 Turun Varissuon Basso-ravintolassa arviolta 200-päiselle yleisölle.

Etelä-Suomen Median arkisto

<p><font size="3">VIIHDETAITEILIJA Suomen julkisin estraditaiteilija Johanna Tukiainen kävi toissailtana, lauantaina 28. maaliskuuta 2015 Turussa keikalla. Iltamakasiinin musiikki- ja viihdetoimittaja Nalle Österman kävi tutkimassa, miksi Tukiainen kiinnostaa ihmisiä niin paljon.</font></p>

Katson helsinkiläisen viihdetaiteilijan Johanna Tukiaisen toissailtana tekemää Facebook-päivitystä: "Onko Turku valmis Johanna Tukiainen Showhun, niin että yleisö ja henkilökunta ovat ammattimaisia ja kunnioittavat minua......????? Oletteko valmiita esitykseen joka varmasti ei jata ketaan kylmaksi.....? Are u ready people.....!"

Glamour-kuningatar tulee Turkuun – olenko valmis?

En tiedä. Jännittää. Pelottaa. Arveluttaa. Vuosien varrella tästä 36-vuotiaasta tanssijasta ja laulajasta on tässä maassa kirjoitettu sen verran palstakilometrejä, että niiden siivittämänä lentäisi maailman ympäri useamman kerran. Mikä on Johannan salaisuus? Miten hän sen tekee?

Teen lyhyen Facebook-päivityksen, jossa kerron pyrkimyksestäni menettää poikuuteni tänään. Tänään olen nimittäin päättänyt todistaa Johanna Tukiaisen elävänä yleisön edessä elämäni ensimmäisen kerran.

Päivitykseni saa lyhyessä ajassa 30 kommenttia. Eräät kauhistelevat, toiset naureskelevat, kolmannet pohtivat liittyvänsä seuraan.

Joku huomauttaa, että Tukiaisella on outo kansainvälinen näppäimistö, kun siitä löytyy ö-kirjain, mutta ei äätä.

Yhtäkkiä puhelimeni soi. Soittajana on Like-kirjakustantamon takavuosien legendaarinen kirjakauppias Otto 1000, joka on kiinnostunut liittymään seuraani.

Legendan statuksen Otto saavutti aikoinaan sillä, että hän möi asiakkaalle kuin asiakkaalle kirjan, kun tämä sattui erehtymään Helsingin Vuorikadulla sijainneen kirjakaupan ovesta sisään.

Suhtaudun ajatukseen varauksella. Onhan Otto vasta äskettäin kokenut dramaattisen aivoverenvuodon, josta tällä kertaa selvisi kuitenkin säikähdyksellä. Onkohan se nyt ihan viisasta hakea Ottoa mukaan?

– Mä kävin kommentoimassa Facebookissa Johannalle tulevani hänen keikalle, mille hän näytti sinistä peukkua, Otto kähisee.

Kuuntelen intuitiotani. Ensin se sanoo, ettei tämä taida olla oikein hyvä idea. Sitten se sanoo, että ehkei tässä nyt mitään kovin kamalaa pääse tapahtumaan.

Päätän tehdä pienen koukkauksen hakemassa tämän vanhan sotaveteraanin mukaani.

Saavumme paikalle hieman ennen keskiyötä. Turun Varissuolla sijaitseva Basso on yksi Turun viihtyisimpiä ja mukavimpia anniskeluravintoloita. Rankasta maineestaan huolimatta kaupunginosa on yksi konstailemattomimmista ja ihmisläheisimmistä alueista koko Turussa.

Sen huomaa. En ole ehtinyt notkua anniskeluravintolassa edes viittä minuuttia, kun tuntematon nuori tyttö kirjoittaa puhelinnumeronsa käteeni.

Vai niin, Tukiaisen keikalla on tällainen meininki!

Vapaalle heteromiehelle tämä paikka olisi paratiisi.

Basso-ravintolaan on kokoontunut värikäs ja rikas otos kansan syvistä riveistä: nuoria, vanhoja, tummia, vaaleita, maahanmuuttajia, alkuperäisväestöä, turisteja, kantapeikkoja, raavaita hevimiehiä, trendikkäitä diskohileitä...

Ei ihme, sillä tilaisuuteen on ollut vapaa pääsy – kuten Basson tapahtumiin yleensäkin. Ensi viikolla täällä esiintyy takavuosien suosikkibändi Waltari, reilun kuukauden päästä punkbändi Pää Kii. Tämähän on monipuolista musiikkikasvatusta puhtaimmillaan!

Nuorten naisten määrä hätkähdyttää – heitä on arviolta 80 prosenttia illan asiakaskunnasta.

Jos puhelinnumeroepisodini perusteella pitäisi tehdä jotakin äkillisiä johtopäätöksiä, niin varmaankin sen, että Tukiasen keikoilla on naisten haku kaikesta päätellen – nainen vie ja mies vikisee.

Onko Johanna Tukiainen siis 2000-luvun merkittävin feminismin ja naisten tasa-arvon esitaistelija Suomessa?

Se selittäisi paljon.

Korviini tarttuu kahden nuoren naisen välinen keskustelu.

– Tuksu on kuulemma aika selvin päin. Tulossa on siis aika paska keikka.

– No, ei se kyllä koskaan täysin selvin päin oo.

– Onneksi, nauravat naiset yhteen ääneen.

Ovatko nuo niitä "näätiä"? Näätähän on Tukiaisen antama lempinimi niille, jotka ovat omistaneet suuren osan ajastaan Tukiaisen herjaamiselle ja vainoamiselle.

Muistelen mielessäni kuusamolaislähtöistä black metal -tähteä, Barathrum-yhtyeen laulusolistia Janne "Demonos" Sovaa, jota yleisö tuli takavuosina katsomaan sankoin joukoin nähdäkseen, kuinka sekaisin Sova sillä kertaa on.

Kun Sova sitten raitistui hetkellisesti, muistan Spinefarm -levy-yhtiön entisen kykyjenetsijän ja Nightwishin nykyisen managerin Ewo Pohjolan vetäneen minut kerran syrjään Helsingin Nosturissa ja kuiskanneen korvaani, kuinka hän vihdoin pystyisi tekemään Barathrumista suositun nimen Keski-Euroopassa.

Sellainen ajatus ei kuitenkaan viehättänyt Sovan ja Barathrumin ydinyleisöä. Black metal -tähti tajusi tämän itsekin ja tarttui jälleen pulloon puolen vuoden raittiuden jälkeen.

Kuinkahan moni tästä illan yleisöstä täyttää näädän määritelmän Tukiaisen kirjoissa.

– Tämä tässä on Mira, hän on strippari, 29-vuotias, Otto vinkkaa minulle.

Tervehdin nyökäten silmälasipäistä nuorta iloluonteista naista.

Onko hän näätä?

Olen saanut ennen illan esitystä kuulla, että Tukiainen on nähty pyörimässä Helsingin Rautatientorilla varttia yli yhdeksän illalla iltayhdeksältä lähteneestä junasta myöhästyneenä, ja seuraava juna lähtee vasta yhdeltätoista.

Junalla Tukiainen olisi siis Turussa aikaisintaan vasta aamuyhdeltä.

Onko tässä näätäilyn ydin? Ihmisillä herää yhdessä tai erikseen hoivavietti, samalla salapoliisin vaistot, toimittajan tiedonvälitystyö, juoruamisen tarve sekä tarve jestastella Tukiaisen kyvyttömyyttä mukautua yhteiskunnan normeihin ja sääntöihin.

Tukiaisen taiteilijapersoona herättää paljon kysymyksiä. Miten tuo nainen kehtaa? Mitä hän nyt mahtaa puuhata? Miten hän oikein jaksaa? Miten hän kestää? Miten hän voi? Miten hän voi vielä elää? Mistä hän kaikki tarinansa oikein keksii?

Onko tämäkin näätäilyä?

Samanmielisten ihmisten kanssa juoruaminen performanssitaiteilijasta, joka ei suostu alistumaan naisille asetettuihin sovinnollisiin ja konservatiivisiin muotteihin.

"Keltainen Ruusu @ Malminrinne ja ihanasta Boutique Lou Lousta uusia esiintymisasuja kevään keikkojani ja tätä iltaa varten!!! harmi, etten ehtinyt löytämään pinkki-valkoisia pupunkorviani! Jaan yleisölle sitten mun pussaamia mignon suklaamunia....! pidän huolen aina siitä että yleisö on tyytyväinen, olen ollut viihdebisneksessä jo yli 15v"

Johanna Tukiaisen yllä olevasta Facebook-päivityksestä on ehtinyt vierähtää muutama tunti, kun nainen lopulta nousee Basso-ravintolan lavalle puoli yhdeltä aamuyöstä.

Ilmassa ei ole vielä tässä vaiheessa suurta urheilujuhlan tuntua. Vasta kun Tukiainen esittelee miksaajansa, Juhan, herää yleisö horroksestaan mölisemään.

Nainen selvästikin tietää, mistä naruista kannattaa vetää. Koska seksuaalisuus ja seksi myy, aloittaa hän välittömästi kevyen flirtin komean ääniteknikkonsa kanssa.

– Hyvännäköinen Juha on tässä mun avustaja, mulla kävi oikeasti tuuri. Tai onni, tai miten tässä nyt oikeasti sanotaan.

Jo keikan alkumetreillä käy selväksi, että Tukiainen tykkää puhua paljon. Etupäässä omasta elämästään, mikä nyt on tietysti luonnollista, tuntuuhan hänen oma elämänsä kiinnostavan ihmisiä keskivertoa enemmän – ainakin hänestä kirjoitettujen palstakilometrien perusteella.

Siinä hän nyt seisoo elävänä edessäni, Johanna Tukiainen!

– En ole mikään ufo, mä olen ihan oikea ihminen, hähä, Tukiainen selittää.

Tämähän on aitoa ja puhdasta stand up -komiikkaa!

Seuraavaksi hän alkaa tarinoida omasta seksuaalisesta suuntautumisestaan.

– Se minun piti vielä sanoa, että minä olen hetero ja näin pääsiäisaikaan tekee mieli munaa.

Tämä vanha ja kulunut vitsi ei olisi naurattanut ainakaan räppäriä Steen1, joka viime perjantaina sanaili Facebookissa seuraavaa: "AAHAHAHAHAHAAA PÄÄSIÄISMUNAA MUNARIKASTA PÄÄSIÄISTÄ!!! TUNKEKAA SE "HUUMORINTAJUNNE" VxxxU PERSEESEENNE EI VxxxU MIKÄÄN JAKSA NAURATTAA NOIN KAUAA TÄÄKI LÄPPÄ ON JO VANHEMPI KUIN MINÄ."

Myös Steen1 tiedetään vannoutuneeksi Tukiaisen seuraajaksi. Onko Steen1 siis näätä?

– Tämä iso muna sisältää 25 pientä Mignon-munaa, jotka olen itse koristellut valmiiksi.

Kaikesta päätellen Tukiainen haluaa tarjota faneilleen unohtumattoman elämyksen eikä anna vihapuheiden lannistaa.

Seuraavaksi siirrytäänkin lehtikatsaukseen.

– Tästä oli Iltalehdessä iso juttu. Kuulitteko sen, kun tällainen brittiläinen laulaja Charlie XCX – XC...C! – joka oli Katy Perryn lämppäri oli sanonut, että hän fanittaa Johanna Tukiaista mielettömän paljon, että hän haluaisi tavata Johanna Tukiaisen.

Tukiainen on selvästikin otettu saamastaan kansainvälisestä huomiosta.

– Vitsi sillä muijalla on hyvä asenne! Go for it girl!

Uskon, että näädilläkin on hauskaa, kun he riemastuneina purkavat "Tuksun" tämänkertaisen verbaalikömmähdyksen atomeiksi, hänen korjatessa Charlie XCX:n nimen väärään muotoon.

Tukiaisen kielikukkaset ja kielelliset kömmähdykset ansaitsisivat oman kirjansa Matti Nykäsen sutkautusten tavoin, sen verran paljon iloa ja riemua ne tuntuvat vuosien varrella monille herättäneen, kun Tukiainen on sekoillut sanoissaan joko verbaalisesti tai näppäimistönsä välityksellä.

Kirjoittamisen erityisvaikeusdysgrafia – on todennäköisesti neurologinen tai neurobiologinen häiriö. Kirjoittamisen erityisvaikeudessa esiintyy kirjainten tai niiden paikan sekoittuminen, kirjainten poisjäänti, ylimääräisten kirjainten lisääminen tai sanojen puuttuminen.

Dysgrafian esiintyvyys on noin 10 % lapsista ja noin 6 % aikuisista.

Dysgrafia ei ole merkki älyllisestä jälkeenjääneisyydestä, eikä vaikuta muutoin ilmenevään lahjakkuuteen. Sen vuoksi dysgrafiasta kärsivälle olisi tärkeää luoda uskoa ja halua oppimiseen muilla osa-alueilla. Kärsiikö Tukiainen dysgrafiasta?

Se selittäisi paljon.

Uskon ja tuen sijasta Tukiainen saa kuulla vain ivallista naurua.

Kolmen minuutin monologin jälkeen Juha panee lopulta Johannan taustanauhan pyörimään. Siltä kuullaan ensimmäiseksi The Police -yhtyeen klassikko Every Breath You Take. Tämän tahtiin illan tähti alkaa kevyesti tanssahdella ja riisua hupullista valkoista villaneuletta yltään.

Villahupparin alta paljastuu naisen vartaloa myötäilevä kimalteleva iltapuku, joka varmasti kääntää katseita minne ikinä nainen päättää tämä yllään mennäkään. Tämän näyttävän esityksen lomassa saamme kuunnella Johannan hentoa laulua, jonka puitteissa hän muistelee samalla edesmennyttä pikkusiskoaan Juliaa.

Joulukuussa 2013 vain 30-vuotiaana menehtynyt Julia Tukiainen on saanut selvästikin pyhimyksen roolin isosiskonsa show'ssa. Uskonnolliset teemat näyttelevät tärkeää roolia, kun Johanna Tukiainen esittelee ja tulkitsee kappaleita kuten I'll Be Waiting, Knocking On Heaven's Door ja You Are The One I Need.

On vaikeaa päätellä, mikä on show'ta ja mikä todellisuutta, kun Johanna Tukiainen kertoo, kuinka hän kokee ja tuntee pikkusiskonsa katselevan ja kuuntelevan hänen uskonnollista työtään maan päällä.

Tämä ristiriitaisuuksia täynnä oleva taideperformanssi saavuttaa lakipisteensä Tukiaisen neljännessä biisissä Knocking On Heaven's Door, joka on samalla naisen ensimmäisen setin viimeinen laulu.

Saatko siitä runkkumateriaalia, kyselee vierelläni seisova isokokoinen nuorukainen yhtäkkiä.

Totean nuorukaiselle, etten ole suunnitellut masturboivani tämän esiintymisen tahtiin, tämä on vain dokumentaatiota.

– Etpä, nuorukainen väittää vastaan mairealla äänellä.

Totean, etten usko tämän tarjoavan itselleni iloa itsetyydytykseen. Juttukaverista en tiedä.

– Mää haen ainakin runkkumateriaalia, nuorukainen tunnustaa.

Tämä tarina ei kerro, millaisiin mittasuhteisiin nuorukaisen hekuma käy viimeistään siinä vaiheessa, kun Tukiainen poimii miehen viereltäni sylitanssiin. Veikkaisin ainakin vessapaperiteollisuuden olevan tuottoisa sijoituskohde piensijoittajille lähitulevaisuudessa.

Toinen setti alkaa Britney Spearsin Work Bit*h -kappaleen tahdittamana. Nyt Tukiainen on valinnut vielä paljastavampaa asustetta ylleen – verkkosukkahousua, pitsikäsinettä ja korkokenkää. Päässään hänellä on lippalakki jossa lukee "ROCK".

Nyt emme saa kuulla Tukiaisen heleää laulua vaan seurata hänen eroottista tanssiesitystään, jonka loppuhuipennuksena saamme seurata hänen hierovan itseään illan miksaajana toimivaa komeaa Juhaa vasten.

Toisen setin jatkuessa Tukiaisen ivaajat alkavat myös saada ääntään auki nesteytyksen myötä. Eräs huutelija tuntuu olevan huolissaan Tukiaisen lemmikeistä.

Tähti pitää ankaran palopuheen.

– Tiedätsä, mulla on mopsi ja mulla on chihuahua, ja mä huolehdin niistä erittäin hyvin. Tiedätsä, mun koirat on paremmin hoidettuja kuin monet ihmiset tässä maassa. Keskittykää ihmisiin tässä maassa, ne ovat kodittomia. Keskittykää oikeasti oikeisiin asioihin tässä maassa, sxxxxna. Eikä mihinkään, että "Johanna Tukiaisen koira". Keskittykää siihen, että miten te voitte, suomalaiset ihmiset. Kuka teistä voi hyvin? En mä voi mitään muuta täs sanoo. No niin, seuraava biisi.

Nauhalta alkaa pyöriä Hurts-yhtyeen Stay, jonka tahdittamana nainen tanssahtelee kankeahkosti lavan halki lavan takaseinästä tukea hakien.

Kappaleen loppuvaiheilla Tukiainen näyttää haluavan harjoittaa yhdyntää lavalle kannetun nelijalkaisen tuolin kanssa.

Johanna Tukiainen Show alkaa lähestyä loppuaan. On aika antaa munaa yleisölle. Tukiainen korkkaa lahjapakettinsa ja ojentaa munia eturiville, yleisöä samalla haastatellen ja tarinoita omasta elämästään kertoillen.

– Mä annan nyt näitä munia sitten sellaisille naisille, jotka ovat munan tarpeessa, nainen selittää.

Sali täyttyy huudoista.

– Ai teitä on noin paljon, huhhuh, Tukiainen tokaisee.

– Miehille totta kai myös, mutta mä en sillain ehkä... Kyllä mulla on homokavereita Helsingissä, mutta mun mielestä homous ei ole silleen luonnollista, sori vaan.

Tukiainen ei pelkää tehdä poliittisesti epäkorrektejakaan kannanottoja. Ehkä tässäkin on syy, miksi nainen herättää niin voimakkaita tunteita. Hän sanoo mitä ajattelee eikä ajattele mitä sanoo.

– Kukas sä sitten olet? Ai Tomi Porista. Miksi sä haluat munaa? Mä en tiedä miks, mutta mä luin netistä, että pahimmat näädät on Porissa, Raumalla ja Oulussa, tähti lohkaisee.

Jos Tukiainen olisi miespuolinen stand up -koomikko, saisi hän mojovat mojovat aplodit moisesta suunsoitosta.

– Sä olet ollut 18 vuotta selibaatissa! Ai sä olet 18-vuotias. Oletsä koskaan harrastanut vielä seksiä? Milloin sä menetit sun neitsyytes? Ai 14-vuotiaana. No, huh huh!

Ehkä tästä inspiroituneena Tukiainen innostuu kehumaan turkulaisyleisöä.

– Vaikka täällä on näätiä, vihaajia ja kaikkea, niin mä olen aina pitänyt Turusta paljon, tähti kehuu.

Seuraavaksi nainen tekee tunnustuksen.

– Koska mä olen tällainen taiteilijaluonne, niin mä keksin aina kaikkea hullua. Mä olen vähän höpsö, mutta mä en ole ilkeä. Ja minä en kuulu vankilaan. Johanna Tukiainen ei kuulu vankilaan! Sinne kuuluvat oikeat rikolliset. Tämä on Suomi, tämän pitäisi olla oikeusvaltio, nainen kiihtyy.

Otto 1000:n ystävätär Mira, 29, saa sinnikkäästään huutelustaan Tukiaiselta palkinnoksi Mignon-suklaamunan, johon tähti muiskauttaa kaupanpäällisiksi vielä suudelman. Seuraavaksi Mira poseeraa ystäviensä kameroille munan ja vaaleanpunaisen paperilapun kanssa, jossa lukee "BNÄÄDÄT".

Verkosta löytyvän Urbaanin sanakirjan mukaan sana tulee siitä, kun Tukiainen oli joskus kirjoittanut verkkoon lausahduksen "haistakaa apska kurhata bnäädät", joka voidaan suomentaa muotoon "haistakaa paska kurjat näädät".

"Haistakaa paska koko valtiovalta", lauloi Irwin Goodman, ja kansa hurrasi. Kun Johanna Tukiainen tekee saman, saa nainen loat niskaansa.

Kuunnelkaa näitä sanoja. Kuunnelkaa kaikki näädät ja vihaajat, kuunnelkaa tätä.

Nainen huojuu ja fiilistelee lavalla mikrofoni kädessään. Käsillä on tunteikas hetki.

– Mä sain tämän kappaleen sillä tavalla, että mä itkin junassa matkalla keikalle. Mä kuulin junassa, että mun isoäiti oli kuollut. Siinä oli suomalaisia sotilaita mun ympärillä, ja nämä sotilaat antoivat mulle tällaisen pienikokoisen Raamatun. Siinä oli psalmeja ja Uusi testamentti yhdessä. Mä luen sitä joka ikinen ilta. Sen jälkeen, kun Julia menehtyi, niin joka ikinen ilta.

Riehakas lauantai-ilta lähiökuppilassa alkaa mystisesti muuntautua hengelliseksi hartaustilaisuudeksi.

– Mä en tiedä kuulittekste siitä, kun Jeesus ilmestyi päähäni yksillä olutfestareilla. Mä tiedän, tää kuulostaa tosi oudolta, Tukiainen pyörittelee silmiään.

Tähti vaikuttaa istahtaneen rippituoliin.

– Sillä on tarkoitus, miksi mä edes seison tässä teidän edessä. Koska mulla on ollut viisi sellaista tilannetta, että mä olen uskonut tosi, tosi vahvasti, että tulen kuolemaan.

Tukiainen ihmettelee, miksi hän on vielä edes hengissä.

– Mä uskon, että jokaisella ihmisellä on tarkoitus. Uskon, että jokaisen ihmisen päivät ovat määrättyjä täällä maan päällä. Jeesus Kristus. Se siitä, tämä ei ole kirkko, kerroin vain teille näitä asioita.

Seuraavaksi Tukiainen päättää puhutella yleisöstä löytyviä näätiä suoraan.

– Kuunnelkaa näädät tätä. Lukekaa, mitä Jeesus sanoi. Ei Jeesus tullut pelastamaan täydellisiä ihmisiä, Jeesus tuli pelastamaan syntisiä. Hän antoi armon kaikille, nainen julistaa.

– Julia oli onneksi uskossa, onneksi. Hän on Jeesuksen luona tällä hetkellä.

Salamavalot välkkyvät, kännykkäkamerat laulavat.

– Esimerkiksi nämä toimittajat tekevät täällä Suomessa syntiä todella pahasti. Miksi te näädät ette arvostele heitä, kun te arvostelette mun toimintaa? 

Tässä kohtaa Tukiainen kiihtyy arvostelemaan erästä toimittajaa.

Tukiaisen lemmikkien hyvinvoinnista huolissaan ollut huutelija tuntuu saaneen uutta vettä myllyynsä naisen uskonnollissävytteisten palopuheiden myötä.

– Hoida vxxtu koiras, opettele vxxxu laulamaan.

Johanna Tukiainen palkitsee huutajan rehvakkaalla keskisormella.

– Hei, mä toivotan teille kaikille ihanaa iltaa. Hyvä näädät, te luulette olevanne parempia kuin joku toinen ihminen, jatkakaa samaan malliin, koska se ei kosketa mua. Siunausta, Jumalan siunausta teille kaikille. Hyvä Turku, päättää tähti iltapuhteensa.

– Hyvä Johanna, oikea asenne, kuuluu tuntemattomaksi jääneen naisihmisen ääni yleisöstä.

On vaikeaa sanoa, mikä Johanna Tukiaisessa oikein kiehtoo.

Jos totta puhutaan, ei hän ole järin häävi laulaja, hänen tanssitaitonsa eivät ole kovin kaksiset, hänen taitonsa stand up -koomikkona eivät juurikaan vakuuta ja eletty elämä on jättänyt raskaat jäljet hänen kasvoilleen sekä vyötärölleen.

Mikä on siis Johanna Tukiaisen suosion salaisuus? Miksi Basso-ravintolan kaltainen juottola täyttyy ääriään myöten bailaavasta juhlakansasta lauantai-iltana?

Monet ovat selittäneet kiinnostuksen Tukiaiseen perustuvan siihen, että tällä tavoin häntä katsova ja kuunteleva voi tuntea ylemmyyttä ja paremmuuden tunteita. Mutta onko se koko totuus?

Tukiainen on nyt ollut julkisuuden kirkkaimmassa polttopisteessä seitsemän vuotta. Aluksi tekstiviestiskandaalin johdosta, viime aikoina lähinnä väkivaltarikoksista seuranneista tuomiolauselmista.

Kun katselee Johanna Tukiaisen elämää ja toimintaa julkisuuden pyörteissä herää kysymys, onko hänelle mikään pyhää – tietenkin Jumalan ja pyhän Julia Tukiaisen lisäksi?

Tuntuu, että hän vain leikkii musiikin, itsensä, näätien, virkavallan ja verottajan kustannuksella.

Tekee mieli sanoa, että Tukiainen on viihdeteollisuuden viimeinen kapinallinen – Jeesus Kristus, Elvis Presley ja GG Allin samassa ristiriitaisessa persoonassa. Toisaalta hän on myös Ville Valo. Mitä laiskemmin ja eleettömämmin hän liikkuu ja mitä huonommin hän laulaa, sitä enemmän hänen kehon ja suun liikkeille pannaan painoarvoa.

Kaiken kukkuraksi Johanna Tukiainen on nainen.

Suurin mahdollinen synti.

Madonna ja huora.

Eihän tällainen käytös ole nyt naiselle soveliasta laisinkaan!

Ehkä Tukiaisen rajoja rikkova härskiys ja täydellinen piittaamattomuus yhteiskunnan säännöistä tekee hänestä niin kiehtovan. Se epäusko naisen tunkeutuessa niille reviireille, jotka on yleensä varattu irstaille gigoloille, häikäilemättömille liikemiehille sekä piittaamattomille rocktähdille.

Tämän ajatuksen valossa Johanna Tukiainen näyttäytyy mitä suurimpana feministinä. Naisena, joka ei suostu alistumaan naisille määrättyihin muotteihin.

Tukiainen piut paut välittää siitä, millaisen kuvan hän itsestään julkisuuteen antaa. Sen sijaan kansa saa mitä ikinä Johanna Tukiaiselta haluaakaan.

Seksiä. Seuraa. Syntiä. Paljasta pintaa. Rasvaisia vitsejä. Irstaita eleitä. Rivoja puheita. Uskonnollisuutta. Runkkumateriaalia. Painajaisia. Unohtumattomia elämyksiä. Epäuskon tunteita. Rakkautta. Vihaa. Verbaaliakrobatiaa. Sanasotaa. Asennetta. Rohkeutta. Tinkimättömyyttä.

Kaikille kaikkea – saa tykätä, rakastaa ja ihailla. Ivata ja nauraa. Vihata, ylenkatsoa ja moralisoida.

Tukiaisen tarjoama tunne-elämysten vuoristorata hakee tässä maassa vertaistaan.

Ehkä Johanna Tukiainen haluaa omalla elävällä esimerkillään todistaa hänet ympäröiville kanssaihmisilleen, ettei sinun tarvitse olla edes kovin hyvä siinä mitä teet, kunhan teet sen rohkeammin kuin muut.

Sen näkee yleisön kasvoista, katseista ja eleistä. Me kaikki syömme Johanna Tukiaisen kädestä. Hän pitää karismallaan meidät kaikki otteessaan.

Hänen Facebookiin aiemmin illalla kirjoittamansa sanat kiitävät jälleen ilmestyksenomaisesti ohitseni: "Pidän huolen aina siitä, että yleisö on tyytyväinen, olen ollut viihdebisneksessä jo yli 15 vuotta."

Basson ravintoloitsija on varmasti ainakin tyytyväinen laskiessaan päivän päätteeksi illan kassan. Hänelle on aivan sama, mistä syistä yleisö tulee Tukiaista katsomaan, kunhan sitä tulee.

Ja sitähän tulee.

Television viihdeohjelmat tarjoavat liukuhihnalta erilaisten laulukilpailujen myötä kosolti ammattitaitoisempia ja huolitellumpia artisteja kuvaruutuun, jotka herättävät ihastusta ja kiinnostusta.

Vaan kun mediahuomio on hiipunut, jää useimpien kohtaloksi upottava unohduksen suo. Heihin verrattuna Johanna Tukiainen on kaikin tavoin toista maata.

Johanna Tukiaisen keikan elävänä todistettuani ei häneen kohdistunutta mediahuomiota ja massahurmosta ole enää vaikeaa ymmärtää.

Myös legendaarinen kirjakauppias Otto 1000 on syvästi vaikuttunut.

– Olo on eteerinen ja leijuva. En pysty selittämään kun hymyilyttää vieläkin, mies selittää minulle puhelimessa seuraavana päivänä.

Maailmassa on olemassa lukemattomia taitavampia ja parempiakin artisteja, mutta on olemassa vain yksi Johanna Tukiainen.

Uniikki.

Ainutlaatuinen.

Ainutkertainen.

Juttua on muokattu 30.03.2015 kello 12: 52 ja 13:02..

Kommentit

Kirjoitat, että Tuksulle on yhdentekevää kaikki säännöt. Et ilmeisesti ole perehtynyt kunnolla siihen mitä hän itse joka ikisessä kirjoituksessaan itkee. Häntä pilkataan ja häntä ei kunnioiteta. Hän paasaa siitä radiohaastattelussa, televisiohaastattelussa ja nyt kuulemani mukaan joku kristillinen lehti julkaisee aiheesta pääsiäisenä jutun. Mksi ihmeessä ihminen, jokai ei pittaa mistään ja viittaa kintaalla kaikille yhteiskunnan säännöille valittaa valittamasta päästyään hänen esityksiinsä ja tekemisiinsä kohdistuvasta somekeskusteluista ? Hän kertoo syövänsä mielialalääkkeitä siksi, että häntä ei kestä, hän tekee itsemurhan useammin, kuin tavallinen tallaaja käy läärärissä. Heität aika huumorilla juttua, ihmisestä, joka ei hyväksy itseään.

yksi keikka riitti

Sori, mutta ihan saatanan tylsä ja pitkäveteinen kirjoitus. Opettele kiteyttämään asiat napakammin. Tuollaista sontaa ei kukaan jaksa loppuun asti lukea. Oli yhtä surkeaa mitä kirjoittamasi kohteen keikka. Tosin kirjoitit suurimman osan asian vierestä.

SamSam

Voihan niistä tehdä jos ei olisi salaisissa/suljetuissa ryhmissä tehtyjä juttuja. Eikö Johanna kerro olevansa julkisuuden henkilö ja toivoo että häntä fanitetaan? Ehkäpä Siviä ja Rapakontaka ovatkin Johannan suuria faneja ja pitävät kuvaa sen takia? :)

Mire

Tuskinpa ovat mitään faneja . Naiset kirjoitelevat todella loukkaavia juttuja JOHANNASTA .

Ja oli julkinen tai salainen ryhmä niin mikä estää ettei niistä voi tehdä juttuja. Paljon ihmisiä jotka kertoilevat teidän puheenaiheenne siellä palstalla.

Ja toisten kuviako saa käyttää itselläsi facessa, olenpa toistamieltä tuosta sinun väittämästäsi asiasta.

JOHANNA MENE NYT HERRANJESTAS TEKEEN RIKOSILMOITUS NOISTA NÄÄDISTÄ ,JOTKA SUN KUVIA KÄYTTÄÄ.

rapakontaka 1

Hyvä kirjoitus NALLE.

Miten nuo näädän retaleet SIVIÄ VON SIPULIPUSSI JA HELENA RAPAKONTAKA ovat facessa johannan kuvalla varustautuneet . Onkohan laillista esiintyä toisen kuvilla.

Nalle vois tehdä juttuja näätien face kirjoituksista .

rapakontaka 1

Onko toimittaja ollut humalassa kun on tämän kirjoittanut? Niin paljon on virheitä.. Ja miksi toimittaja ei kerro itsekkin kuuluneensa näätä ryhmiin? Ennen kuin hänet pois potkittiin epäasiallisen käytöksen takia.

Mire

Pidän itseäni varsin suvaitsevaisena ja avarakatseisena ihmisenä, mutta jossakin kohden tulee raja vastaan – varsinkin, jos ja kun joku yrittää mustamaalata tai halventaa töitäni valheen kautta.

On totta, että olen kuulunut "Kooman salakapakka" -nimiseen yhteisöön n. vuoden verran vuosina 2013-2014. Sinne minut liitettiin pyytämättä ja täytenä yllätyksenä. Katselin yhteisön toimintaa aikani kunnes aloin pohtia, tuottaako ryhmän jäsenyys minulle hyvinvointia vai ei. Yhteen ihmiseen kohdistuva silmitön raivo, vainoaminen, mustamaalaaminen ja herjaaminen tuntui lopulta niin vastenmieliseltä, että katsoin parhaakseni erota ryhmästä.

Minua ei siis potkittu pois epäasiallisen käytöksen vuoksi – toisin kuin nimimerkin takaa kirjoittava "näätä" valheellisesti väittää – vaan erosin ryhmästä ihan vapaaehtoisesti. Eroni yhteydessä varmistin Facebookin mahdollistamilla keinoilla, ettei kukaan voi minua ryhmään liittää enää toistamiseen.

On jotenkin todella säälittävää ja ankeaa, että jonkun pitää nimimerkin takaa turvautua valheisiin saavuttaaksen mielenrauhan ja oikeuttaakseen oman koulukiusaamiseksi verrattavan käytöksen.

Ihmettelen myös, mitä virheitä tekstistäni löydät, kun itse et kirjoituksellasi osoittanut yhtäkään – paitsi oman valehtelusi.

Nalle Österman

EN puhunut mistä näätä ryhmästä sinut on erotettu, niitä on muitakin kuin tuo sinun mainitsema. Joten en valehdellut. Ja monta virhettä sieltä löytyy. Kysyppä vaikka Itse Johannalta.

Mire

Sen olen vuosien mittaan oppinut, ettei nimimerkkien takaa valheita suoltavien ihmisten kanssa kannata jatkaa keskustelua. Siispä tämä aihe on omalta osaltani loppuun käsitelty. Hyvää loppuelämää valheiden verkossa.

PS: Olen esittänyt sähköpostitse Johanna Tukiaiselle haastattelupyynnön, aika näyttää miten sen kanssa käy.

Nalle Österman

Jos pääsette Tuksun kanssa sopimukseen, niin voisit tehdä vähän erilaisen haastattelun ja pyytää meiltä seuraajilta kysymyksiä, joita voisit esittää omien kysymystesi lisäksi.

yksi keikka riitti

Hyvä, monipuolinen ja epäilemättä tarkka kuvaus tästä performanssista. Koska se sanana tätä Tuksu-kokonaisuutta parhaiten kuvaa - estraditaiteeksi kutsuminen loukannee kohtuuttomasti lajin perinteisiä edustajia.

Extreme -elementin tähän performanssiin tarjoaa se, ettei sen eteneminen ole ollut enää pitkään aikaan kenenkään hallittavissa tai ennustettavissa, kaikken vähiten artistin itsensä. Hän ajautuu tilanteesta ja yhteentörmäyksestä toiseen milloin enemmän, milloin vähemmän eri nautintoaineiden vaikutuksen alaisena, välillä uskonnollinen paatos ja harhanäyt saattavat jopa viitata henkiseen romahdukseen.

Yhteentörmäysten jälkeen, olipa vastapuolena sitten patteri, betoniporsas, virkavalta tai verottaja, asioita selitetään vuolaasti mustasta valkoiseksi tavalla, jota maallikko saattaisi kuvata patologiseksi valehteluksi. Näiden hulvattomia kielellisiä ilmaisuja sisältävien tarinointien analysointi lienee suurimmalle osalle se olennaisin osa "näätimistä". Varsinkin, kun näätien joukosta vielä löytyy verbaalisesti sukkelia yksilöitä, joiden analyysien ja kommenttien seuranta on usein sitä parasta antia. Kirosanojen höystämät läskikommentit taas ovat mielenkiinnittomia, henkisesti laiskempien yksilöiden pahanolonpurkuja.

Suurempi moraalinen ja inhimillinen kysymys on, missä kohtaa artistin käsistäkin jo kauan sitten karannut mopo pitäisi pysäyttää. Kait viimeistään silloin, kun ulkopuolet tahot kärsivät - olkoon sitten kyse laiminlyödyistä eläimistä, lukuisista fyysisesti pahoinpidellyistä, henkilöistä joita syytellään perusteetta vakavista rikoksista ja herjataan omissa nettikirjoituksista, ihmisistä, jotka vaarannetaan kun ajellaan kännissä....esimerkkejä on lukuisia. Samoin, kun artisti itse alkaa valokuvissa nähdä oman kätensä varjon uhkaavana merkkinä tai julistaa viikosta toiseen vitsinä photosopatun valokuvan perusteella omaa messiaanista tehtäväänsä koko Suomen kansalle, alkaa olla aika kysyä, onko vitsi mennyt jo vähän liian pitkälle ja pitäisikö hyvinvointiyhteiskunnassa jonkin tahon asiaan puuttua? Rajansa kaikella - performanssillakin.

Louhi

Hyvä analyysi Louhelta, kiitos siitä

Ja Nalle Österman voisi ihan oikeasti opetella tekstinsä tiivistämistä ja fokusoimista, jos meinaa toimittajana itsensä elättää. Lehtijuttu, edes verkossa, ei ole novelli. Tuksun esittely feministinä meni kyllä totaalisen metsään ja osoittaa kirjoittajan asiantuntemattomuutta, tietämöttömyyttä ja ennakkoluuloa termistä, joka kuuluu yleissivistykseen, ainakin toimittajan hommia tekevällä.

Tampereen tsaaritar

Kyllä maailmaan juttuja mahtuu ja verkosta tilaa löytyy. Jos pidemmät juttukokonaisuudet eivät maistu, kannattaa lukea vaikka Twitteriä tai Kääk-juoruja. Erilaisuus on rikkaus.

Nalle Österman

Tuksulla ja feminismillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Oletko koskaan lukenut tämän käsityksiä sukupuolirooleista? Hänhän haluaa miehen elättävän perheen ja naisen jäävän kotiin. Joskus laittoi blogiinsa, että olisi lopettanut tämän tanssijan uransa jos hänen exänsä olisi sitä pyytänyt.
Tietäähän kirjoittaja nyt varmasti, mitä feminismi on? Huonosti perusteltu "väite". Ihan samalla lailla vaikkapa Tauskin toilailutkin ärsyttää ja herättää mielenkiintoa, mut se ei pidä itseään yhtä säännöllisesti esillä.Tai mieti monetko otsikot Nykäsestä ja Keskisestä on saatu ja kuinka rumasti kommentoitu tekemisiään?

Anonyymi

Tätä olin itsekin tulossa kommentoimaan. Ei feminismi ole sitä ettei suostu menemään töihin tai olemaan selvinpäin, tai että huutonauravista vihaajista huolimatta riisuu kännissä vaatteita räkälän nurkassa. Toimittajalle olisi pieni sukupuolentutkimuksen pikakurssi paikallaan.

ninnnni

Hei tää oli oikeasti hyvä kirjoitus! Tukiaisesta ei tunnu oikein löytyvän mistään tämmöstä analyysimpää juttua, pelkästään sitä saastakommentointia. Minusta ei ollut liian pitkäkään, jaksoin lukea loppuun:)

Irma38

Kiitokset palautteesta, Irma, mukavaa että pidit jutustani. Halusin kirjoittaa tämän, jotta voisin pohtia ilmiötä Johanna Tukiainen hieman syvällisemmin. Olet oikeassa, ettei tällaisia pohdiskelevampia artikkeleita ole hänestä liiemmin kirjoitettu. Tähän tyhjiöön ja kysyntään halusin omalta osaltani vastata tällä kattavalla keikkaraportillani. Aurinkoista kevättä!

Nalle Österman

Näädät hyppii NALLEN silmille kun saivat kuraa niskaan, On kerrankin hyvä aihe jossa ruoditaan NÄÄTIEN SOLVAAMISIA JOHANNATA.

Nalle teeppä kerrankin taas oikein mesevä haastattelu johannata , että NÄÄTÄ----LAUMA SAA PERSKARVANSA PYSTYYN.

JOHANNA ON MYÖS IHMINEN JA SUOTAKOON SE HÄNELLE.

REALIA VOIS TARKISTAA TYÖNTEKINSÄ KIRJOITUKSIA MITÄ PA- SIELLÄ ERÄS KIRJOITTAA ON SIIS SUUREN SUURI NÄÄTÄ .

MYÖS ARKKITEHTI TOIMISTO HELIN NÄÄTÄ ASUSTAA TALOSSANNE EIKÄ OLE HYVÄÄ MAINOTA FIRMALLE?????

Nalle fani

Kiitos Nalle! Ehkä tähän Veikko Ennalan jalanjäljissä kulkua yrittävään journalismiin tulee vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Selvitä haastattelussa vaikkapa, miksi asuu ilmaiseksi exMikan residenssissä!

Njoota

Paljon sanoja, vähän asiaa. Samaa mieltä alkupään kommentoijan kanssa että juttua olisi voinut kiteyttää. Ei minkäänlaista punaista lankaa, pelkkää ajatuksen virtaa, ei mitään uutta. Ilmeisesti daami kuitenkin kiehtoo kirjoittajaa jollain tasolla.

Anonyymi